- mån 08 dec 2008, 14:28
#240279
Hej!
Köpte nyligen en Volvo V70 D5 årsm. 2005, rullat 7300 mil.
Märkte av en slump att det droppade olja, fick den inlämnad på
volvo. Kunde få det fixat för 10.000:- Det visade sig att det läckte
från en ventilkåpspackning nere i motorn. Mercedes, som jag köpte bilen hos, tog tillbaka den från Volvo och lämnade den till en "egen" reparatör.
Där stog den över en vecka, när jag skulle hämta den visade det sig att den läckt från både ventilkåpspackningen, packboxen och vid vevaxeln, alltså på tre ställen. Allt skulle iaf nu vara fixat, men efter 25 mils körning läckte det igen nere i motorn, 3´ans växel är också nästan omöjlig att få i när bilen är kall. När jag kollade upp bilen historia visade det sig att den varit inlämnad för oljeläckage vid ventilkåspackningen den 23/10 2006. Jag är ingen hejare på motorer, är det ngn som har någon idé? Ska jag häva köpet på bilen eller?? Känns inte så tryggt det här. Dessutom sa de på volvo att när en sån här reparation görs ska även bränslerören på en diesel bytas. Detta har inte killen som mercedes anlitat gjort. Behövs inte, sa han. Spelar det någon roll? Och om det gör det, vad kan isf hända?
Mycket tacksam för alla råd, tips och svar
Köpte nyligen en Volvo V70 D5 årsm. 2005, rullat 7300 mil.
Märkte av en slump att det droppade olja, fick den inlämnad på
volvo. Kunde få det fixat för 10.000:- Det visade sig att det läckte
från en ventilkåpspackning nere i motorn. Mercedes, som jag köpte bilen hos, tog tillbaka den från Volvo och lämnade den till en "egen" reparatör.
Där stog den över en vecka, när jag skulle hämta den visade det sig att den läckt från både ventilkåpspackningen, packboxen och vid vevaxeln, alltså på tre ställen. Allt skulle iaf nu vara fixat, men efter 25 mils körning läckte det igen nere i motorn, 3´ans växel är också nästan omöjlig att få i när bilen är kall. När jag kollade upp bilen historia visade det sig att den varit inlämnad för oljeläckage vid ventilkåspackningen den 23/10 2006. Jag är ingen hejare på motorer, är det ngn som har någon idé? Ska jag häva köpet på bilen eller?? Känns inte så tryggt det här. Dessutom sa de på volvo att när en sån här reparation görs ska även bränslerören på en diesel bytas. Detta har inte killen som mercedes anlitat gjort. Behövs inte, sa han. Spelar det någon roll? Och om det gör det, vad kan isf hända?
Mycket tacksam för alla råd, tips och svar