Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rikard45
#240279
Hej!

Köpte nyligen en Volvo V70 D5 årsm. 2005, rullat 7300 mil.
Märkte av en slump att det droppade olja, fick den inlämnad på
volvo. Kunde få det fixat för 10.000:- Det visade sig att det läckte
från en ventilkåpspackning nere i motorn. Mercedes, som jag köpte bilen hos, tog tillbaka den från Volvo och lämnade den till en "egen" reparatör.
Där stog den över en vecka, när jag skulle hämta den visade det sig att den läckt från både ventilkåpspackningen, packboxen och vid vevaxeln, alltså på tre ställen. Allt skulle iaf nu vara fixat, men efter 25 mils körning läckte det igen nere i motorn, 3´ans växel är också nästan omöjlig att få i när bilen är kall. När jag kollade upp bilen historia visade det sig att den varit inlämnad för oljeläckage vid ventilkåspackningen den 23/10 2006. Jag är ingen hejare på motorer, är det ngn som har någon idé? Ska jag häva köpet på bilen eller?? Känns inte så tryggt det här. Dessutom sa de på volvo att när en sån här reparation görs ska även bränslerören på en diesel bytas. Detta har inte killen som mercedes anlitat gjort. Behövs inte, sa han. Spelar det någon roll? Och om det gör det, vad kan isf hända?

Mycket tacksam för alla råd, tips och svar
#240289
rikard45 skrev:Hej!

Köpte nyligen en Volvo V70 D5 årsm. 2005, rullat 7300 mil.
Märkte av en slump att det droppade olja, fick den inlämnad på
volvo. Kunde få det fixat för 10.000:- Det visade sig att det läckte
från en ventilkåpspackning nere i motorn. Mercedes, som jag köpte bilen hos, tog tillbaka den från Volvo och lämnade den till en "egen" reparatör.
Där stog den över en vecka, när jag skulle hämta den visade det sig att den läckt från både ventilkåpspackningen, packboxen och vid vevaxeln, alltså på tre ställen. Allt skulle iaf nu vara fixat, men efter 25 mils körning läckte det igen nere i motorn, 3´ans växel är också nästan omöjlig att få i när bilen är kall. När jag kollade upp bilen historia visade det sig att den varit inlämnad för oljeläckage vid ventilkåspackningen den 23/10 2006. Jag är ingen hejare på motorer, är det ngn som har någon idé? Ska jag häva köpet på bilen eller?? Känns inte så tryggt det här. Dessutom sa de på volvo att när en sån här reparation görs ska även bränslerören på en diesel bytas. Detta har inte killen som mercedes anlitat gjort. Behövs inte, sa han. Spelar det någon roll? Och om det gör det, vad kan isf hända?

Mycket tacksam för alla råd, tips och svar

Jag tycker iallafal latt du ska gå tillbaka med bilen igen och ge dom en chans till att fixa till felet.
Det är klart att du inte ska acceptera något sådant.
Användarvisningsbild
av isak
#240370
hej vet du om dom böt gummipluggen som sitter ovanför vevaxeln när dom böt packbox? tror att det sätts dit en typ frysplugg som ers-gummit.byta spriddarör? har själv jobbatt bilar monteras rören utan spänningar kan man anv-dom igen.
ISAK
av Psyko
#240374
rikard45 skrev:Hej!

Köpte nyligen en Volvo V70 D5 årsm. 2005, rullat 7300 mil.
Märkte av en slump att det droppade olja, fick den inlämnad på
volvo. Kunde få det fixat för 10.000:- Det visade sig att det läckte
från en ventilkåpspackning nere i motorn. Mercedes, som jag köpte bilen hos, tog tillbaka den från Volvo och lämnade den till en "egen" reparatör.
Där stog den över en vecka, när jag skulle hämta den visade det sig att den läckt från både ventilkåpspackningen, packboxen och vid vevaxeln, alltså på tre ställen. Allt skulle iaf nu vara fixat, men efter 25 mils körning läckte det igen nere i motorn, 3´ans växel är också nästan omöjlig att få i när bilen är kall. När jag kollade upp bilen historia visade det sig att den varit inlämnad för oljeläckage vid ventilkåspackningen den 23/10 2006. Jag är ingen hejare på motorer, är det ngn som har någon idé? Ska jag häva köpet på bilen eller?? Känns inte så tryggt det här. Dessutom sa de på volvo att när en sån här reparation görs ska även bränslerören på en diesel bytas. Detta har inte killen som mercedes anlitat gjort. Behövs inte, sa han. Spelar det någon roll? Och om det gör det, vad kan isf hända?

Mycket tacksam för alla råd, tips och svar

Spridarrören får inte återmonteras. Eftersom denna högtryckspump arbetar med ett
extremt högt tryck är risken överhängande att det kommer bli ett läckage från rören
om dessa inte byts ut.
Jag skulle kräva av säljande Företag att rören byts ut då det finns en stor risk att det blir ett läckage
framöver.
Användarvisningsbild
av isak
#240426
risken är inte att dom läcker utan keramiken som dom är klädda med inv- kan spricka! som jag påpekade får man inte ha spänningar i dom, vilket man garanterat får i nya rör men ni gör som ni vill dom är inte gratis.i dit fall skulle ju inte du betala?
av Psyko
#240624
isak skrev:risken är inte att dom läcker utan keramiken som dom är klädda med inv- kan spricka! som jag påpekade får man inte ha spänningar i dom, vilket man garanterat får i nya rör men ni gör som ni vill dom är inte gratis.i dit fall skulle ju inte du betala?
Keramik :roll: I stålrör :roll:


Onödigt att skriva om sådant man inte har kunskap om, man kan
väldigt lätt vilseleda någon. I detta fall hävdar du att man inte
behöver byta rören vilket är HELT FEL och risken är väldigt stor att det blir ett
läckage och i värsta fall en brand i motorrummet.

Som jag sagt tidigare, få rören bytta..............
av Arne
#241223
Ett förtydligande här kan vara på sin plats. Eftersom D5:an är en commondrail diesel så har den högt bränsletryck, ibland över 1000 bar, det är anledningen till att man ska byta bränslerören.
Så till ursprungliga frågan om oljeläckaget så verkar det som motorn har eller har haft problem med vevhusventilationen.

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]