Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nynne25
#239809
Hejsan har ett problem med låset på backluckan det låser sig inte men om ja knackar till på högersidan på låset innan jag stänger luckan så funkar det har testat och smörjt låset men det hjälpte inte alls någon som vet vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av henka35
#240404
Glappkontakt? Brukar ju kunna vara kabelbrott vid infästningen av luckan. Kanske värt att kolla.

//Henrik
Användarvisningsbild
av B4B
#240864
nynne25 skrev:har det med låsningen av luckan då menar ja inte central låset utan att luckan håller sig stängd
Vad jag kan få ut av detta är att luckan inte går att stänga utan att du måste slå till låset på höger sida för att den skall fastna i stängt läge. Om jag nu förstår dig rätt!
När du har stängt luckan riktigt, hur ser passformen ut mot karossen i övrigt?
Så att den följer karossen som den ska göra. Är det dålig passform justera luckan!
Själva låset i luckan går vad jag vet inte att justeras, däremot kan bygeln som låset ska fästa i justeras.

Ska försöka beskriva funktionen på låset så gott det går. :roll:

Två länkstag går från handtagen (yttre/inre) ner till låskistan där de mekaniskt påverkar
var sin fjäderbelastad arm som ska öppna låsningen till den låskrok som låser runt bygeln, som sitter i karossen. Ytterligare ett länkstag går från nyckel (låset) och påverkar tillsammans med centrallåsets motor själva låsningen av luckan, genom att frikoppla de fjäderbelastade armarna.
Barnlåsningen frikopplar enbart den fjäderbelastade arm som det inre handtaget ska påverka.
Låskroken som ska låsa luckan i stängt läge har även den en fjäder.
I stängt läge ska låskroken även påverka den microbrytare som talar om för bilens datasystem viket läge luckan har, öppen eller stängd, så den påverkar även belysningen i baggageutrymmet.
Låskroken har tre lägen, yttre = öppen, inre = stängd och mellan = luckan är stängd men inte helt,
ett säkerhetsläge som även finns på övriga dörrar.

Om det finns mycket smuts i låset där själva låskroken ska arbeta, påverkar det givetvis dess funktion,
men den påverkas även mekaniskt via låsbygeln när man öppnar och stänger luckan.
Detta går att testa med hjälp av en skruvmejsel eller liknande.
Så dess fjäder behöver inte (vad jag kan förstå) kunna styra låskroken själv.
Sedan om en fjäder gått sönder och/eller det finns mycket smuts som gör att de fjäderbelastade armarna som ska frigöra låskroken när man öppnar luckan inte går tillbaka till sitt ursprungs läge, då kan det säkert hända att luckan inte fastnar i stäng läge. Då kommer låsningen för själva låskroken att stå i öppnings läget!

Har man hund i bilen och använder en så kallad friskluftskrok, så att man kan låsa luckan i ett något öppet läge. När man öppnar luckan och tar bort denna friskluftskrok kan det hända att låskroken som ska låsa luckan i bygeln inte kommer i sitt yttersta läge, när man då försöker stänga luckan så studsar den tillbaka och luckan går inte att stänga. Man får då ta och peta på låskroken så att den kommer i sitt yttre läge, samtidigt som man håller in öppnings handtaget.

Nu vart det krokar hit och krokar dit, men jag hoppas du förstår vad jag menar och att det hjälper dig med felsökningen. :P

Problemet med inlägget ovan ligger i frasen: […]

En undran bara, bl.a om rattvärmen verkligen […]

Stigande tomgång.

Om den startar lätt och går bra kall s&[…]

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]