Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har noterat nu när det blivit några minusgrader att jag får väldigt mycket isbildning inne i bilen, främst på vindrutan. Imorse tittade jag på lite grannar som var ute och skrapade och de hade ju bara isbildningen på utsidan.

Någon som vet de vanligaste orsakerna till att det bli så fuktigt i kupén? Jag har en V70 -05.

Ps. Jag upplever inga problem med ECC.
Mja du, detta kan bero på flera saker. Här kommer ett par tips...

Dräneringsslangen i nederkant av vindrutan är otät eller allt vatten/snö/skit du släpar in med skorna letar sig ned i minsta skrymsle - jag inbillar mig att en bil som är ren på insidan inte bara är trevligare utan även mindre benägen att hålla fukt. Känn på mattorna om dom är blöta, du bör även lyfta upp textilmattorna då det kan finnas fukt även under denna. Ett 70-talsknep som inte borde behövas i moderna bilar är tidningspapper under gummimattorna =)

Skulle kupéfiltret vara igensatt så tror jag även att detta kan bidra till ökad fuktighet i kupén. Mindre troligt är att du kanske har stängt luftillförsel utifrån? Alltså du kör med återcirkulation av luften i kupen för att få upp värmen och glömmer att stänga av.

Lycka till
Det viktigaste är naturligtvis att hitta orsaken till att det är fukt i kupén och då håller jag med ovanstående skribent. När du hittat, och åtgärdat, fuktkällan så vill jag gärna tipsa om ett sätt att få bilen torr igen. Det finns ett antal olika luftavfuktare med olika namn. Den mest kända är "Torrbollen". Dessa är mycket effektiva, speciellt i så pass små utrymmen som bilar.

Jag vinterförvarar en bil i kallgarage och har en Torrboll i kupén och en i bakluckan. Jag har då tagit ut allt som fukten kan gömma sig under som golvmattor, luckorna i bagaget etc. Bilen är alltid väldigt torr och fin på våren när det är dags att sträcka ut på de dammiga vårvägarna! :D

Torrbollen jobbar dock ganska långsamt så det kan vara knepigt att använda den i en bil som används regelbundet men om du ställer bollen i en stor plastbehållare och ser till att den inte kan åka omkring så kan den stå tex på golvet i baksätet. En sak som är bra att veta är att den vätska som samlas i torrbollens behållare per definition inte avdunstar av sig själv. Om man spiller den någonstans måste den torkas (eller sköljas) av.

Lycka till!

Mvh
/Fred
Ok, jag ska testa mig fram lite.

Det som kanske förbryllar mest är varför ångbildningen är så enorm i min bil.Har ju haft bilar tidigare där det legat någon deciliter vatten på golvet hela vintersäsongen utan att det blivit is på insidan av rutorna.

I morse var det plusgrader men bilen var som en ångbastu på insidan, fast kall :)
rolepe skrev:Hej
Har noterat nu när det blivit några minusgrader att jag får väldigt mycket isbildning inne i bilen, främst på vindrutan. Imorse tittade jag på lite grannar som var ute och skrapade och de hade ju bara isbildningen på utsidan.

Någon som vet de vanligaste orsakerna till att det bli så fuktigt i kupén? Jag har en V70 -05.

Ps. Jag upplever inga problem med ECC.
Fundera på detta vad gäller dina grannar, allt beror inte bara på bilen

- Kör ni lika långa sträckor, korta sträckor hinner inte få ur fukten ur kupen.
- Ärn i lika många i bilen som grannarna, alla passagerar utandas fukt som finns kvar i bilen
- Tar ni av er fuktiga jackor, mössor, handskar och lägger dem i bagaet innan ni sätter er i bilen, hur gör grannarna

Kör inte ECc på automat, den gillar att blåsa ned varmluften på golvet vilket gör att golvet förvisso torkar upp, men fukten hamnar på rutorna istället.
Hej,
Som gammal bilmekaniker så hade man ofta problem förr med fukt på rutan om värmelementet hade en läcka. Luktar det sötaktigt? i så fall kommer det från kylsystemet och glykolen i detta. Vet inte om detta gäller dagens moderna bilar....
Staffan

Du tog också ett test av en annan bil. Me[…]

När servades bilen sist? Det brukar de byta p[…]

Ja hade lös CEM men den såg bra ut men […]

Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]