Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders E
#230197
Tjena!

Behöver byta mitt batteri då det vid vissa starttillfällen verkar saknas ström.
Bilen startar men dör direkt för att sen kunna startas normalt.

Min fråga är:

Är det bara att byta batteriet som vanligt dvs ta bort det gamla och dit med ett nytt?
Har läst och hört att det kan bli felmeddelanden och dyl.

Nån som vet?
Användarvisningsbild
av S.t.r.a.n.D
#230205
Om bilen startar och sen dör är det väl inte batteriet det är fel på?? När den väl startat så går den ju inte på batteriet?? Kanske missförstod vad du menade.
Men om du ska byta så, jaa det är bara att lyfta ur de gamla och i med det nya.
Användarvisningsbild
av Anders E
#230220
Ja nåt fel är det och eftersom batteriet är 5 år gammalt och har gått bla en vinter med bara korta turer
så kan man börja där.
Har läst att ett dåligt batteri kan ge dom mest konstiga fel.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#230224
Tycker inte 5 år låter så mycket för ett batteri.
Visst har du redan ett annat att prova med så kan du ju göra det. Men jag hade nog undersökt saken lite mer innan jag köpt ett nytt.

Eftersom att bilen startar så tyder ju det på att batteriet är bra.
Det finns ju lite trix för att kolla om batteriet är bra. Man kan tex mäta på det och se hur mycket spänningen dippar när man drar runt startmotorn.
Användarvisningsbild
av Anders E
#230377
Alltså, den går inte igång och går på tomgång för att sen dö utan den "hostar" bara till, kanske går i en halv sekund.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#230382
Men om batteriet lät drar runt startmotorn så borde det ju vara bra.

Har du mätt något på batteriet? Hur beter det sig om du direkt gör ett nytt startförsök?
Användarvisningsbild
av turbojim
#230404
samma symtom på min s40, hjälpte med ett nytt batteri. så vitt jag har läst i detta forum så ska det inte va några konstigheter att byta batteri, det ska inte bli några fel koder av det. snarare tvärt om= bryter man strömmen ex antal minuter så nollas alla gamla koder ut. om du inte har ett permanent fel, då får du en ny fel kod.
jag provade starta min bil med hjälp av start kablar när jag hade detta fel, och då fick jag alltid i sta den, därför antog jag att det var batteriet.
verkar som att den går för egen maskin så fort generatorn börja ladda, och det tar ju ca 10sek innan den genererar 14 volt till systemet.
har hör av min volvo handlare att sjunker spänningen under en viss nivå så går det inte att start bilen.. komme inte ihåg vid vilket volt antal, men tror det var under 12 volt som spärren gick i.
här finns så mycket kunnigt folk, så vi får se om de rättar mig i något..
ps: jag refererar till v70 fakta, även att jag hade samma symtom på min s40

Nu glad v70 classic ägare..
Användarvisningsbild
av CarMan
#230407
för att svara på frågan så är det inget du behöver glra vid bateribyte. det är bara klockan som ska ställas in efter bytet, om du vill se tiden förståss.

se så brukar det inte vara batteriet om bilen betersig som du skrev
Användarvisningsbild
av CarMan
#230426
Tomas88 skrev:Och stereon... :wink:
& stereon vadå?

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]