Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#215020
Ja skall nu köpa en S 60 -01 med 11.000 mil på mätaren en ägare o bilen ser verkligen fin ut med alla servisar på den varje år.
Till saken hör att jag undrar vad man skall kolla upp med dessa S 60 ...barnsjukdomar elfel .
Lamellerna skall bytas snarast eftersom gubben sa att dom var lite dåliga.

Vore tacksam för alla tips jag kan få med tanke på att affären blir redan på Torsdag o en 35 mila körning

Vad är det för skillnad på Buisness paketet o Addition paketet?? Är det multiratt o vad fan är det? antispinn?

snälla kom med tips vad jag skall kolla !!!

Tackar på förhand

Ändrade rubriken lite ;)
mvh
Anders
Användarvisningsbild
av S.t.r.a.n.D
#215063
Hej och välkommen hit!!

* Skillnaden mellan Business och Addition är följande:

Business - innehåller utöver standardutrustning:
Alu-fälgar ”Lysithea” 6,5x15", bärkassehållare i lastutrymmet, färddator, hållare för skräppåse bak, klimatanläggning ECC - elektronisk, klädsel ”Nidingen” textil/läder, konstantfarthållare, larm Volvo Guard, låsbara hjulbultar, läderklädd ratt, panelinlägg: valnötsmönster, spoilerljus, växelspaksknopp i läder.

Addition - innehåller utöver standardutrustning:
Alu-fälgar ”Lysithea” 6,5x15", klimatanläggning ECC - elektronisk, klädsel ”Svangen” textil/vinyl, konstantfarthållare, låsbara hjulbultar.

Beroende på vilken motor det sitter i bilen kan det vara andra fälgar än de jag skrev ovan. Är det sugmotorn 2,4 140hk eller 170hk är det som jag skrev. Är det 2,4T (lättrycksturbo) så är det 16" Alu-fälgar Mimas istället. Detta förutsätter givetvis att allt är orginal och inte utbytt.

Utöver standardutrustning?? Vad ingår där då undrar du säkert, ju följande:
ABS-bromsar, armstöd mellan framstolarna, bältesförsträckare, elektriska fönsterhissar, elektronisk startspärr, elmanövrerade yttre backspeglar, fjärrstyrt centrallås, första förbandskudde, justerbar ratt i höjd- och längdled, klimatanläggning AC - manuell, krockgardin - IC, krockkudde på förarsidan, panelinlägg: "Carbon", PremAir® (ozonätande kylarbeläggning), sidokrockkuddar i framstolar, STC - antispinnsystem, textilklädsel ”Kilen”, WHIPS - skydd mot whiplash-skador, yttertemperaturmätare.

*Multiratt är att du kan sköta ett antal funktioner via knappar i ratten. Farthållare, stereo, telefon, RTI (navigation)

* Antispinn har alla S60, det hetet STC och det ser du i standardutrustningen ovan.

Klassiker på dessa tidiga S60 är ju det elektroiska gasspjället som jävlas, tyvärr går det inte att byta ut mot det nya bättre. Det man får göra är att rengöra samt uppdatera det. Hjälper inte det så får du byta det mot ett likadant fast nytt som kommer är börja jävlas det också efter ett antal tusen mil. Fråga om det är gjort något med det.
Annars är det väl bara att kolla det vanliga allmänna, kolla slitdelar, bromsar, länkarmar m.m.
#215103
Klonkande från framvagnen är ju också rätt så vanligt, men det är det å andrasidan på alla p2 bilar, finns fler anledningar till detta här är några:

Skit i fjäderbenstallriken.
Fjäderbenslagringen är slut.
Fjädersätet utslitet.
Drivaxeln glappar (detta har varit uppe fler gånger och det verkar som att volvo har ett onormalt stort glapp i drivaxeln som gör att det kan klonka i bland)
#215127
greeeken skrev:Ett annat vanligt fel är att när man låser med fjärren så ploppar låspinnen upp på förarsidan
Ganska vanligt fel på 00-01 bilarna
Det gäller faktiskt alla dörrarna, men en -01 som gått 11000 mil skall antingen vara OK eller så är det troligen redan bytt låskistor ett par gånger på garantin.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Zalt
#215150
RoadKiller skrev: * Antispinn har alla S60, det hetet STC och det ser du i standardutrustningen ovan.
STC är ej standard MY01, det var extrautrustning likaså förstaförbandskudde :D
Nu blir det säkert debatt...
Användarvisningsbild
av S.t.r.a.n.D
#215166
Zalt skrev:
RoadKiller skrev: * Antispinn har alla S60, det hetet STC och det ser du i standardutrustningen ovan.
STC är ej standard MY01, det var extrautrustning likaså förstaförbandskudde :D
Nu blir det säkert debatt...
Okej, du kanske har rätt. Det som jag skrev är det som Volvo har gått ut med så. Och man antar ju att det stämmer.
Köpa s40/s60?

T4 (Ford) förefaller vara en bra motor vad ja[…]

Det beror på att oljan inte har kvar t[…]

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]

Hejsan. Jag märkte det mer när jag &arin[…]