Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ronkeroo
#213449
Hejsan.

Tappat resevnyckeln till bilen V70 -01:a,
Ringer Volvo för att beställa en ny nyckel, samt tid för kodning.
Frågar då att eftersom detta kommer att kosta mer än det smakar, kan vi väl beställa en KIR då vi ändå håller på.

Får till svar att det inte går/passar med KIR till min bil.
Är detta korrekt??

(köpe kir....inget moddat)
#213451
Hmm,såg nu att du skrev inge moddat, aja orakar inte radera så läs igenom om du orkar. :)

Vetefan om det går att köpa en "komplett" i butiken. Men det är ju busenkelt att modda själv. Iofs om du tappat den gamla så blir det ju dubbel kostnad på fjärren.
Det du kan göra är att: Beställa en ny fjärr på volvo (bara fjärren, ej nyckeln) + att du beställer ett oslipat nyckelämne (givetvis KIR-modellen).
Sen köper du en beggad KIR, brukar finnas lite överallt, blocket, olika forum m.m. Sen så flyttar du över kretskortet i från den nybeställda fjärren till fjärrdelen i den begagnade KIRen. Sen åker du till en låssmed med det oslipade nya nyckelämnet samt en av dina gamla nyckar som du har kvar och säger: Gör en kopia!! OBS" Kolla upp så låssmeden kan göra dubbelslipning, på båda sidor alltså. Sen är det bara att skruva ihop dessa två delar och fara till volvo för programmering av startspärren. Fjärrdelen ska du inte behöva göra nått åt eftersom du flyttat överkretskortet så ska det fungera bra.

Eller.....så köper du bara en nya gammal och ful nyckel med hängande fjärr!!! Kolla upp lite priser och se om det är värt det. Snyggt och stiligt är det iaf.

Jag betalade 413:- för ett oslipat KIR nyckeämne. 150:- för slipning hos låssmed. Inprogrammering m.m. ca. 500:-.
Begagnade KIR brukar säljas för mellan 200-500:- Jag köpte min för 300:-
XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]

Det som hände tidigare står beskrivet […]