Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#213440
Hej
Jag håller på att bli knäpp!

Jag har en -01 S80 2,4i, 170 hk
Fellarmet "emissioner, service erfordras" kommer o går med ett par dagars intervall. Efter ett par dagar försvinner larmet o bilen går jämnt igen. När felmeddelandet finns i displayen så rycker den lite, lite lätt. Men nästan omärkligt.

Jag har mätt upp lambdan när larmet är framme o då är den död=ger konstant 0,5V. Men sen efter nån dag funkar det igen. ?:-/

Kan det vara nått glapp i anslutningen till lambdan? Är det rimligt? Brukar det hända?
Håller lambdan på att sakta lägga av? Kan det visa sig på det här sättet eller brukar dom bara lägga av omedelbart?

Jag har frågat hos volvo o dom vet ingenting. "lämna in för felsökning" är deras svar på det mesta, men nån erfarenhet måste väl o-så finnas över vad som e vanligt???!!! Eller är det första gången nånsin en lambda kommer o går i funktionen???

Vad har ni för kunskaper , kloka gissningar o erfarenheter om detta?

Mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
#213447
Låter ju som att sonden "dör" precis som du säger... Kan ju vara kabelbrott, men det är ju inte så lång kabel att "brottas" med isf... Sonder kan bete sig på det sättet. Jag hade inne en Ford med V6:a. Två sonder, en på varje sida av motorn. Problemet var avgasvärden på besiktningen. Pendlade mellan bra värden och helt åt he... Felkoder pekade på Lambdasignal bank 1, och med avgasmätare och voltmeter inkopplade syntes det tydligt. Beställde hem sond och bytte den, och tittade belåtet på fina värden på avgasmätaren. Men precis när jag skulle lägga igen huven började det dra i väg uppåt igen. Mätte på sonden på bank 2, och nu var den död i stället. Morr... En sond till så blev det bra.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]