Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
#212923
Hej!
Är nyfiken på varför vissa bilar listas som t.ex. årsmodell 2006 när bilregistret säger modellår 2005 (och bilen är tillverkad under 2005)?
Har sett det på massa bilar och vet inte hur jag ska tolka det. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Funk
#212954
Det har med EU-regler att göra. Tidigare så bestämde tillverkarna vilken årsmodell som bilen skulle ha, man kunde i bilregistret se när den var registrerad första gången och även om den t.ex byggdes och registrerades under hösten -00 så var det en -01:a.
Numera så får bilen sin årsmodell det datum den registreras, men tillverkarna ger den ett modellår så man kan se vilket utförande bilen är av. T.ex en bil som du får levererad idag är av årsmodell -08, eftersom den är byggd nyss, men den kan mycket väl vara av modellår -09 eftersom flera tillverkar bryter mellan gamla och nya utföranden runt sommaren.

Ett exempel skulle kunna vara om du hittar en V70N Classic (Det skall visst finnas några få lagervagnar kvar) och registrerar den efter årsskiftet, den skulle med dagens regler vara av årsmodell -09, men modellår -08.. Med andra ord så är ditt exempel troligen en bil som stått i lager ett bra tag...Eller så är den från en tillverkare som byter modellår väldigt sent.

Hoppas det klarnar en del.

/Thomas
av Motörhead
#213110
Hmm...så att säga att man har en 2006:a till salu fast bilregistret säger att det är en 2005:a och den är tillverkad under 2005 är rätt...eller fel...
Låter lite som en bluff för mig tyvärr.
av Marbas
#213117
Du måste skilja på årsmodell och modellår. Årsmodell är det året som bilen byggdes, medans modellår indikerar på vilken utrustning eller variant av utrustning bilen har. T.ex. så kom faceliften på V70N iom modellår 2005 (även kallat MY05). Dessa bilar började byggas och levereras redan 2004. Detta blir då årsmodell 2004 men modellår 2005.

Kan hålla med om att det är krångligt då det är olika hos i princip alla tillverkare. Men det blir ju så här när man inte har modellårsbyte vid nyårsafton...

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]