Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrDARKMAN
#211751
hej
ska högtalren fram på instrument panelen vara i 100/75 watt beroende på år som övriga högtalare i premium paketet
och högtalarna i d stolpen bak är dom också olika i high performance och premium paketet och i 100 /75 watt beroende på år.
en sista fråga om man köpper en basslåda som är till my05 och senare är det kabeln som har ett annat fäste då eler eftersom det är olika om man har köpt en som är till my05 eller my01i s fall är det väl bara att skarva om kontakten eller.

testade den där hemliga menyn och jäklar vilken skilnad det vart vågade inte dra up allt till max för högtalarna eller ska det gå att dra upp dom til max och man spelar i normal volym plus lite till kanske.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#211766
MrDARKMAN skrev:hej
testade den där hemliga menyn och jäklar vilken skilnad det vart vågade inte dra up allt till max för högtalarna eller ska det gå att dra upp dom til max och man spelar i normal volym plus lite till kanske.

Kul att det blev sådan skillnad även för Dig! Jag tror faktiskt att en av hemligheterna med baslådan till äldre modeller är just att den "obligatoriska" mjukvaruppdateringen som installeras av Volvo gör inställningar i equalizern... den kraftiga ljudförbättringen i vissa äldre modeller är såldes kanske inte helt bara baslådans förtjänst. Men det är min egen hypotes :-)

Ang. Din fråga om man vågar dra på EQ-staplarna på max så är mitt svar ja. Men då får man anpassa volymen på stereon därefter, samt de manuella reglagen för bas och diskant.

Jag ställde in min HU genom att först dra ner alla värden till botten på samtliga högtalare och frekvenser.

Därefter ställde jag in för mig optimalt ljud på på främre högtalarna genom att ändra eq staplarna endast. Sedan bakre ljudet på samma vis (var för sig alltså).

Sen finjusterar jag med diskant och bas-ratten på stereon. Man hör stor skillnad mellan olika tillverkare/producenter av CD-skivor..typ Absolut Music och andra samlingsskivor. Vissa får bi-ljud som upplevs som att högtalarna slår igenom. Men hittar man en riktigt bra inspelad skiva så blir ljude enormt bra för att vara "standard".

Ibland har jag alltså trott att jag spelat sönder högtalarna...särskilt eftersom det ibland upplevs som att ljudet är sämre i vänster dörrsida än höger... men det är mest inbillning, flyttar man över till höger sida så upplever man samma sak fast tvärtom av någon konstig anledning. Har även noterat att ljudet alltså blir helt perfekt bara man väljer rätt cd-skiva. De där statoil-skivorna med mega bass och extra bass å allt vad det heter...de brukar ge rätt dåligt ljud.

Som mina inställningar är nu behöver jag aldrig ha bas-ratten på mer än +/- 0 (noll) eller strax under noll för bästa ljud. Ökar jag volymen rejält sänker jag basen ytterligare. Och har jag låg volym (tex vid stillastående) så kan man vrida basen till max utan problem.

När man spelar riktigt högt måste man vrida ner basen, och det innebär alltså att ju högre ljud, desto sämre/mindre bas. Därför tror jag baslådan är ett riktigt bra komplement för den som vill kunna spela riktigt högt och ända få stuns i basen (och kan tänka sig att avvara det fullstora reservhjulet till förmån för ett mini-spare...ej bra om Du har AWD).
av MrDARKMAN
#212315
hej
Jag bytte min hu 603 mot en hu-803 i går som jag hitade på skroten för 1500 kr och den funkar kanon och jag behövde inte upgradera mjukvaran för den nya sterion så där sparade man ju en 500 kr kanske.

kul med cd växlare i sterion så man kan bytta cd skivor när man siter i bilen toppen.
nu ska jag köppa mittenhögtalare och kanske basslådan och några andra 100 w volvo original högtalare.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#212467
MrDARKMAN skrev:hej
Jag bytte min hu 603 mot en hu-803 i går som jag hitade på skroten för 1500 kr och den funkar kanon och jag behövde inte upgradera mjukvaran för den nya sterion så där sparade man ju en 500 kr kanske.

kul med cd växlare i sterion så man kan bytta cd skivor när man siter i bilen toppen.
nu ska jag köppa mittenhögtalare och kanske basslådan och några andra 100 w volvo original högtalare.

Coolt! Va det svårt att byta? Volvos externa cd-växlare går ju annars på över 5.000 kronor...och den måste dessutom monteras i bagageluckan. Minskar även lastutrymmet något, plus att man ju måste gå ut ur bilen varje gång man ska byta skivor.
av MrDARKMAN
#213260
Nej det är inte svårt att bytta titta på länken under där har du intsruktionerna bara fråga något om du fastnar.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... f5f168d287
jag var också inne på att sätta in cd växlare men då måste man ju bytta ena sidan i bagaget för att cd växlaren ska få plats och så måste man ju gå ditt för att bytta skivor plus att den är dyrare än att bytta sterion om man köper begagnad.
Titta på
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=15160839

eller
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=14622359

där har du 2 stycken som är dom enda som finns på bildelsbasen just nu ,det är exakt samma som jag köpte

köp bara en mittenhögtaalare som kostar ca 800 kr och så har du dolby surround jag tycker inte man behöver bytta högtalare om man har high performance paketet dom duger bra enligt mig.

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]