Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#203274
VolvoB20 skrev:Det är splinsen på drivaxlarna som är felgjorda från fabrik med för stort spel, därför klickar de vid lastväxling Det är helt ofarligt, bara kosmetiskt och irriterande.
VARNING, limma dem INTE, jag har gjort det på min, det blir knäpptyst i evighet, men skiten går aldrig mer att ta isär om du tex behöver byta drivknutsdamask i framtiden.

Bara kör med det som det är.

Mina splines limmades på bilia och jag hade inga problem med att få loss drivaxeln ur hjullagret när jag skulle byta länkarm. Bara och slå lite med hammare och dorn :o
#203628
finnepower skrev:
VolvoB20 skrev:Det är splinsen på drivaxlarna som är felgjorda från fabrik med för stort spel, därför klickar de vid lastväxling Det är helt ofarligt, bara kosmetiskt och irriterande.
VARNING, limma dem INTE, jag har gjort det på min, det blir knäpptyst i evighet, men skiten går aldrig mer att ta isär om du tex behöver byta drivknutsdamask i framtiden.

Bara kör med det som det är.
Mina splines limmades på bilia och jag hade inga problem med att få loss drivaxeln ur hjullagret när jag skulle byta länkarm. Bara och slå lite med hammare och dorn :o
Vilken tur, de volvomekaniker jag pratade med sade att man använde "Arladit Gänglås Stark" och att i 99% av fallen så måste man värma så mycket att hela lagret och packboxarna ger sig vid demontering.
#204017
VolvoB20 skrev:
Atk skrev:Har liknade ljud i min men även på fler växlar.och det kommer som sagt bara vid låga hastigheter. Kan detta vara samma problem??? Att knackljudet kan komma på olika växlar?
Japp, det beror inte på växellådan utan splinsen glappar i ändan av drivaxeln ute vid hjulet, vid pådrag/gassläpp så klickar det oavsett växel, men märks mer ju lägre växel/fart man har.
Går det att smörja för att få bort ljudet en stund. Och i sådana fall vart?? Behöver man av med hjulet?
#204021
Ta bort bulten.Tryck in drivaxel.Fyll på med fett.Tryck tillbaka drivaxel.Skruva åt bulten.Tyst.Har funkat på min bil o så slipper man att den sitter fastlimmad vid eventuellt senare arbeten med drivaxel.
/Risto
#204050
RISTO skrev:Ta bort bulten.Tryck in drivaxel.Fyll på med fett.Tryck tillbaka drivaxel.Skruva åt bulten.Tyst.Har funkat på min bil o så slipper man att den sitter fastlimmad vid eventuellt senare arbeten med drivaxel.
/Risto
Du har inga bilder på hur du gjorde. Låter ju fantastiskt om det skulle hjälpa.
#204051
No inga bilder.Men det är lätt som en plätt att fixat. Behöver inte ens ta bort fälgen eller lyfta bilen.Egentligen ska man byta bulten varje gång man lossar den men det är upp till var o en o avgöra det.
/Risto

Det här inlägget bygger helt på […]

Funkar det att sätta ett nav som är t&au[…]

V50 2,0d -08 startar inte

Har köpt en v50 som inte vill starta. Bö[…]

Tack, det ska jag testa :)