Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Staafen
#166509
95 eller 98 oktan,det är frågan.Vissa påstår att med 98 oktan i tanken blir bilen kvickare,och drar mindre bensin,medans andra påstår att det är koskit,och att man tankar bara dyrare i onödan,nån som vet? :o
av sparwen
#166517
Du kommer mest troligt få olika svar här också. Bäst är nog att själv jämföra förbrukningen och den eventuella skillnaden om du märker någon. Det är väl om du har en turbo du om möjligt kan känna skillnaden.
av Staafen
#166518
Umgefär så tror jag med,har ingen turbo,men en väldigt bra bil,en Volvo v-70,så jag fortsätter med att köra på 95 oktan :D
av boeder
#166528
Staafen skrev:95 eller 98 oktan,det är frågan.Vissa påstår att med 98 oktan i tanken blir bilen kvickare,och drar mindre bensin,medans andra påstår att det är koskit,och att man tankar bara dyrare i onödan,nån som vet? :o
Kört 98 sedan Juni 2007 nu med min 2.5T -06, nere på 0,89 - 0,92 mil samt lite minskad hastighet och körstil. Tidigare 1,05 - 1,15 per mil. Allt beror givetvis inte på 98:oktan utan mkt med körstilen. (Självklart används turbon, särskilt vid stopp ljus, omkörningar etc men med råga efter förra månadens fortkörning. Den satt gott innan jul.
Preem hemma har haft väldigt lågt satt pris det senaste 6 månaderna, igår tankade jag 98:an för 12.14.
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
#166560
Det enda jag vet är att: Ju högre oktan-tal bensinen har, desto mer tänd-ovilligt är den.
Det lärde jag mig av besättningen på en oljetanker i förrgår.
Användarvisningsbild
av greeeken
#166563
98 ger en lägre bränsleförbruknig dvs du kommer längre
Men med 95 så får du me in i tanken
Du kommer nog lika långt
Ja själv har tankat 98 i ca 2 år och förbrukningen har blivit längre

Testa dig fram så märker du
Att du får mer kraft i bilen nja det märker du knappast på en icke turbo
Användarvisningsbild
av Kenta
#166572
Har inte en aning om vilket som är bäst :???:
Eftesom 95 oktan är billigast, och jag är snål,
så får det bli det :D
Bensinförbrukningen beror nog mest på körstilen.
Kör min 2,4T på 0,90 -- 0,95 blandad körning.
av jbl
#166593
Min XC70 2.5T drar något mindre med 98oktan mot 95oktan. Jag går minst breakeven.

Mindre risk för spikningar och sådant skadligt med ett högre oktantal.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#166635
Och rent matematiskt så ger 98 oktan mer energi per öre jämfört 95 oktan. För mig är valet självklart. 98 oktan! :D
Användarvisningsbild
av Ericsson
#166645
Högre oktanhalt ger endast något om motorn klarar att ställa om till tidigare förtändning och/eller högre laddtryck. Jag märker ingenting på min 2.4T och jag har växlat många gånger för att prova utan att det ger någon märkbar skillnad på varken motorkaraktär eller förbrukning.

98 oktan innehåller inte mer energi, däremot lägre förbränningshastiget dvs. mer förtändning/laddning utan spikning. Jag är säker att det tjötats om detta till dödagar i någon annan tråd.
Hur får jag loss fördelaren?

Varför ska du ha loss fördelaren? Den ve[…]

När byttes oljan och filter sist?

Bcm ger felkoder på massa enheter

Bifogar bild :-D

XC40 D4 AWD -19 Upptäckte härom morgone[…]