Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Xioz
#166661
98 så gär även bilen renare "det rekomenderas även i volvos manual att köra på 98 oktan" (står även när man uppnar tanklocket!

Lägre bensinförbrukning
Renare system
Det är marginelt att betala 30 öre mera för 98 då bilen även går bättre på detta.
Den blir kvickare på gasen (turbo, ett måste om du har)
Allt i motorn mår bättre av 98!
Den spikar inte som den kan göra med lågt oktantal som kan skada turbo etc.

80 * 0,30 = 24 kr / tank

Hur mycket tankar man i månaden det kan inte rör sig mer än 100kr för 98 oktan?
Och går den billigare och bättre så sparar du in de små örena ?

TANKA 98!


---------------------------

Har en gammal 740 gl den tankar jag på 95! då jag tror att den gammla häcken inte gör nån nytta av 98 för den drar iallfall litern!
Användarvisningsbild
av greeeken
#166679
För att du ska märka nån skillnad så måst du göra en 2-3 tankningar me 98
av Staafen
#166706
ok,tack för alla svaren,så mycket klokare blev jag ej.men vad jag förstår,så märkar man endast skillnad om man har en turbo,kanske en marginell skillnad,men ändå,tackar för svaren,och jag med min 140 hk,kommer att tanka 95 okt,eftersom jag inte kommer att märka nån skillnad på draget,på världens bästa bil,Volvo-70,eller hur kompisar :D
Användarvisningsbild
av Kenta
#166713
Staafen skrev:ok,tack för alla svaren,så mycket klokare blev jag ej.men vad jag förstår,så märkar man endast skillnad om man har en turbo,kanske en marginell skillnad,men ändå,tackar för svaren,och jag med min 140 hk,kommer att tanka 95 okt,eftersom jag inte kommer att märka nån skillnad på draget,på världens bästa bil,Volvo-70,eller hur kompisar :D
Samma här, fortsätter oxå med 95 oktan :D
Min 2,4T går jättebra, och motorn har då aldrig spikat.
"Att allt i motorn mår bättre", det tror jag inte ett dugg på :D
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
#166734
Xioz skrev:98 så gär även bilen renare "det rekomenderas även i volvos manual att köra på 98 oktan" (står även när man uppnar tanklocket!
Lägre bensinförbrukning
Renare system
Det är marginelt att betala 30 öre mera för 98 då bilen även går bättre på detta.
Den blir kvickare på gasen (turbo, ett måste om du har)
Allt i motorn mår bättre av 98!
Den spikar inte som den kan göra med lågt oktantal som kan skada turbo etc.
80 * 0,30 = 24 kr / tank
Hur mycket tankar man i månaden det kan inte rör sig mer än 100kr för 98 oktan?
Och går den billigare och bättre så sparar du in de små örena ?
TANKA 98!
---------------------------
Har en gammal 740 gl den tankar jag på 95! då jag tror att den gammla häcken inte gör nån nytta av 98 för den drar iallfall litern!
Redan min gamla 745 -från 1988 har knacksensor. Så risk för spikningar föreligger inte.
Knacksensorn är en förutsättning för att du ska över huvud taget ska ha någon nytta av att köra på 98.
Jag har lärt mig att Oktan är ett mått på "bränslets förmåga att emotstå självantändning vid kompression"

Systemet försöker intermitent att höja förtändningen, dvs gnistan kommer lite tidigare (innan kolvens vändpunkt)
Turbons tryck lämnar jag därhän, då jag saknar kunskap om det förändras......men inte otroligt.

Detta är möjligt att tidigarelägga tändpunkten pga av att 98:an brinner saktare, typ.

Om man går till racing, med hög kompression eller enormt överladdade motorer.
måste man köra på väldigt högoktanigt bränsle - annars skulle förbränningen starta långt innan tändstiftsgnistan kommer.
Och kolven tvingas neråt, innan vevaxeln snurrat så långt att detta är möjligt - Spikning.
Så bara för att man kör med 110oktan innebär inte att hästarna sitter i oktanet.
Och att köra med ett högre oktatal på bränslet, än vad motorn kan tillgodogöra sig.
Blir lite som att jaga mygg med bazoka.....kostar bara mer.

Bättre, renare, kvickare, sol på midsommar mm mm.?!?
Prova....funkar det för dig....kör.

Men jag brukar påminna mig om att bilen/motorn alltid går så fantastiskt fint då man har tvättat den, dammsugit, dammtorkat samt torkat alla fönster.
Underligt.......joo........men visst stämmer det :roll:

Lånar en text från http://www.faktoider.nu/oktan.html

Det är lätt att tro att oktantalet är ett mått på bensinens energiinnehåll eller kvalitet i allmänhet, att man automatiskt får mer kraft ur motorn om man tankar 98 istället för 95, för att inte tala om 100! och att man på något sätt gör bil och motor en välgärning om man ger den bensin med högre oktan.
Så behöver dock alls icke vara fallet - det kan rentav vara tvärtom.

Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.

Använder man bensin med för lågt oktantal så kan motorn knacka, i synnerhet vid segdragning och full gas.
Använder man bensin med rätt oktantal så knackar motorn inte, förutsatt att allt annat är som det ska.
Använder man bensin med högre oktantal än så händer ingenting alls. Jo förresten, eftersom bensin med högre oktan är mer svårantändlig så blir förbränningen sämre, vilket kan ge kolavlagringar i motorn som gör att den går sämre eller inte alls. Det högre oktantalet innebär inte att man får kraftigare explosioner ur samma mängd bensin eller så.

Resonemanget kompliceras av att moderna motorer är avancerade apparater, bl.a. kan de sänka tändpunkten om de märker att det behövs för att undvika knackning, eller höja kompressionen om de märker att det går. I sådana fall så får man faktiskt lite mer kräm ur motorn när man tankat bensin med högre oktantal. Det har dock fortfarande ingenting att göra med bensinens energiinnehåll. En motor som är optimerad för 95 oktan har fortfarande ingenting extra att hämta ur 98 oktan.

Man kan också luras av det faktum att kraftiga motorer använder bränsle med höga oktantal. Men då förväxlar man orsak och verkan: kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.

Vidare finns det ju de som sysslar med att trimma sina motorer på olika sätt, t.ex. genom s.k. chippning. När man spelar på den nivån har man naturligtvis koll på allehanda faktorer, varav bränslets oktan-tal är ett. För dem finns det extra hästkrafter att hämta i högre oktan, men det har alltså mycket lite, eller inget alls, med den vanlige bilägaren att göra.

En del hänvisar till att bensin med 95 oktan innehåller lite etanol, som har lägre energiinnehåll än bensin. Det stämmer visserligen, men dels är skillnaden mycket liten, dels är mängden etanol mycket liten (5 %). Skillnaden går därför i praktiken inte att observera, något som visserligen inte hindrar folk från att inbilla sig den.

Sammanfattningsvis: Om man inte har absolut järnkoll på vad man håller på med så är det klokaste på alla sätt att följa tillverkarens rekommendationer, och inte välja högre oktantal än så om det inte är nödvändigt. Det är det bästa för motor och plånbok. (Det här är en faktoid vars klargörande jag tjänat pengar på.)

Vad "oktan" egentligen är? En grupp av kolväten vars molekyler bl.a. har åtta kolatomer (grek. okto = åtta). Vanlig bensin är en blandning av diverse kolväten som t.ex. oktan. Bensin med oktantalet 95 har samma knackningsbenägenhet som en blandning av 95% iso-oktan (eller 2,2,4-trimetylpentan som den korrekta benämningen är) och 5% n-heptan. Bränsle med oktantal över 100 har mindre knackningsbenägenhet än ren iso-oktan.
Användarvisningsbild
av Guligan
#166799
Ämnet utrett nu antar jag... 8)
av LaRy
#166847
Någonstans har jag sett en debatt om effekt kontra oktan, jag tror det var i Vi Bilägare. Någon frågade hur mycket effekten ökade ifall han tankade 98 oktan istället för 95 oktan i en Volvo. Jag tror det var Volvo som svarade att de effektuppgifter de uppger är uppmätta vid 98 oktan och man infomerar ej om hur mycket effekten minskar vid 95 oktan
Användarvisningsbild
av Funk
#166868
Jag har ett svagt minne av att en insatt här på forumet hävdade att Volvo uppgav effekten på 91 oktan (eller vad den amerikanska standardsoppan nu har med europeiskt mätmetod..). OCh det låter inte helt otroligt med tanke på att effektvärdena är samma så US och EU marknad trots skillnaderna i bensinkvalitet.

/Thomas
av Nenne428
#166953
Sämre bensinkvalitet i USA? Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om, oktantal är inget kvalitetsmått, det talar egentligen bara om hur mycket bränslet kan komprimeras innan det självantänder i förbränningsrummet.

Min Mustang (lätt trimmad 428 Cobra Jet, 10,6:1) tyckte i alla fall bättre om den Amerikanska bensinen, Premium, 93-95 PON motsvarande väl 98 RON eller nå't (svårt att säga när de Europeiska bensinbolagen inte öppet redovisar MON) när jag körde med den där. När jag körde den i Sverige i somras (inte på långa vägar lika varmt klimat som i South Carolina), råkade jag under en period ständigt och jämnt råkade ut för ånglås i förgasaren.

Jag vet inte om det är alkoholinblandningen som gör bensinen mer lättflyktig. Jag tankade såvitt jag minns enbart i South Carolina, där bränlset inte har någon tillsats av alkohol, men bilen kom från Texas där man blandar bränslet med alkohol och en av ägarna där hade haft problem med ånglås, så det ser ut som om det finns ett samband.

"lll" Helt säker på att din b[…]

Ska också tillägga att jag hade XC60:n […]

Mjukvara 3.0.3

Jag har valt att inte installera 3.0.3 än. Me[…]

VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]