Nu var det dags för bluffavslöjanden!

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Re: Nu var det dags för bluffavslöjanden!

Inläggav to_ka lör 19 jan 2008, 23:10

Kan ju berätta en kul grej som hände på mitt jobb.
En kund hade gjort det ovan nämnda, i detta fallet målat på oljefiltret.
Killen som jobbade med bilen märkte dock detta så han bestämde sej för att skoja lite, så han målade samma på det nya filtret. När sen kunden kom in och drog upp detta så sa meken typ såhär : Nä men det är faktiskt bytt, ditt gamla filter har jag här (visar det gamla sketna filtret med en prick på för kunden), jag trodde att denna pricken var något du ville ha där så jag gjorde en likadan. :wink:
to_ka
Övningskörning

Kör: Volvo V50 2.4i 2005

Inläggav matzen10 sön 20 jan 2008, 00:06

Hehe...Lite klurigt o rättfram i samma andetag :lol:

M V H
---> M10
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com
Bild
matzen10
Emigrerat till oljeland

Kör: Orphei drängar

Inläggav Guligan sön 20 jan 2008, 00:18

Infide skrev:Nu är det dags för min kärra att åka in på service. 8800 mil. Vad jag vet är det olja, oljefilter och kupéfilter som byts. Kupé-filtret byts genom att låssa 4 skruvar ovanför fotutrymmet för passageraren va?

Grejen är denna att efter diverse hörsägner från olika bilfirmor och deras åttagnaden vid service (eller snarare vad de INTE gjort) tänkte jag göra en bluffkontroll på bilfirman jag lämnar in min hög på, nämligen Din Bil (Volvo Renault) i Kinna, Marks kommun. Tänkte lägga en ytters liten färgklick mellan skruvarna och plasten till kupefiltret och mellan oljefilter och motor samt ett tunt lager fett eller liknande på oljepåfyllningslocket. Som en liten plombering, för att se om de verkligen gör det de utsäger sig för att göra. Är det något annat som byts på denna servicen som jag kan rigga för att se att de gör sitt jobb? Kom med allt ni hittar. 3100 kr skall denna servicen kosta, skall ringa runt och kolla på lite andra ställen också få se vad de tar.

Är det någon som gjort något liknande?

Hej Infide, hur gick det med din service på Kinna Bil (för det var väl inte Din Bil *f.d. Audi* du menade...) ?? :P
XC60 D4 Business Summum - MY14
Teknikpaket, Klimatpaket, Lastpaket
Svart 019, ljusbeige skinn, svart innertak
Plus lite annat lullull
Användarvisningsbild
Guligan
Volvotok

Kör: Volvo XC60 D4 Business Summum MY14

Inläggav Infide sön 20 jan 2008, 17:14

Bilen servas på Torsdag. Dock på Landvetter Bil, de tog nästan en tusenlapp mindre för jobbet så valet var ganska lätt.

F.D Audi? Jag menar Volvo Renault Din Bil i Kinna, vid gamla bilprovningen...Audi/Toveks finns både i Skene och i Kinna tror jag. Aldrig riktigt fattat vilket som är vilket. Skall köra samma knep på Landvetter bil, just for fun så att säga...
Användarvisningsbild
Infide
Olja under naglarna

Kör: V40 D4 Summum 2013

Inläggav volvo experten fre 25 jan 2008, 14:02

Hur gick det med ditt bluffavslöjande ???
volvo experten
Halkkörning

Inläggav Ringhede fre 25 jan 2008, 17:51

Hej
Tycker ni fokuserar för mycket på spolarvätska fylld eller inte. (säger inte allt)
Viktigare är att ni kan lita på att de satt dit ett nytt riktigt oljefilter. Fyllt på med ny olja av rätt kvalitet. (extra viktigt om det är 2000 mil eller mer mellan servicarna), att de kontrollrat viktiga servicepunkter osv.

Därför kan mindre firmor vara väl så bra då de sällan vill riskera ryktet genom att fuska.
Givetvis måste de kunna vad som krävs för respektive bilmodell mm.

Och det där med tusch streck mm är falsk säkerhet. Hittar de en märkning så fixar de så att det ser ut som om oljefiltret är bytt, för det är väll få personer som lämnar in sin V70 och sedan lossar filterburken för att kolla om filterhylsan verkligen är bytt och att inte de bara torkat bort tusch märkena????

mvh Roland
Användarvisningsbild
Ringhede
Uppkörning

Kör: V70 II 2,4D -10

Inläggav silas lör 26 jan 2008, 02:36

Jag brukar alltid ta första tiden på morgonen och vara med på servicen, då kan jag rådfråga mekanikern om frågor jag funderar på och även se att arbetet blir korrekt utfört. Tycker jag blir trevligt bemött och har inte upplevt att de tar illa vid sig av detta.
XC70 D3 AWD MY12
silas
Halkkörning

Inläggav Jman lör 26 jan 2008, 13:13

Titta på baksidan av ett gammalt serviceschema och se vad som ingår och sen kolla igenom allt innan. Hyr en lyft på macken en timme och kolla bärarmsbussningar och styrstänger (inre o Yttre), bakre avgasupphäng. Sen övre motorupphäng. Om dom vill byta något kan du alltid be om att få titta på delarna efter.
Jman
Övningskörning

Kör: S60-05 (170hk) Aut

Inläggav VolvoBM lör 26 jan 2008, 15:46

Jman skrev:Titta på baksidan av ett gammalt serviceschema och se vad som ingår och sen kolla igenom allt innan. Hyr en lyft på macken en timme och kolla bärarmsbussningar och styrstänger (inre o Yttre), bakre avgasupphäng. Sen övre motorupphäng. Om dom vill byta något kan du alltid be om att få titta på delarna efter.

Skall man göra allt detta så kan man ju lika gärna serva den själv också.....
S80N, Vilken bil.....
XC90 2,5T-man -04, extra allt. Nu någon annans huvudvärk....
+ div andra bilar innan dess
Användarvisningsbild
VolvoBM
Däckkrängare

Inläggav dave lör 26 jan 2008, 23:52

Hur gick det med bluffgrejen?

Dave
Volvo V70 -02, 170hk Automatväxlad skönhet som håller mig o min lilla familj säker!
Användarvisningsbild
dave
Uppkörning

Kör: V70

Inläggav Infide sön 27 jan 2008, 11:41

Jag lämnade in den på enannan bilverkstad och var med under tiden, och allt byttes enligt föreskrivna instruktioner + lite till så det blev ros istället för ris.
Användarvisningsbild
Infide
Olja under naglarna

Kör: V40 D4 Summum 2013

Inläggav borg sön 27 jan 2008, 14:29

Jman skrev:Titta på baksidan av ett gammalt serviceschema och se vad som ingår och sen kolla igenom allt innan. Hyr en lyft på macken en timme och kolla bärarmsbussningar och styrstänger (inre o Yttre), bakre avgasupphäng. Sen övre motorupphäng. Om dom vill byta något kan du alltid be om att få titta på delarna efter.

Hej, får man hyra en lyft på en mack nuförtiden? Är inte så säker på detta då det finns en olycksrisk med lyften.
Ville hyra en timme på ok-macken för ca 6 år sen, det gick inte pga olycksrisken (man fick inte hyra o meka själv, det måste var en mekaniker från macken). Är det nån som vet mer???
borg
Halkkörning

Inläggav ~Kalle~ sön 27 jan 2008, 14:52

borg skrev:

Hej, får man hyra en lyft på en mack nuförtiden? Är inte så säker på detta då det finns en olycksrisk med lyften.
Ville hyra en timme på ok-macken för ca 6 år sen, det gick inte pga olycksrisken (man fick inte hyra o meka själv, det måste var en mekaniker från macken). Är det nån som vet mer???

Nog får man hyra liften på OK, jag känner en som gjort det för någon månad sedan. ;-//

/Kalle
Volvo V60 D4 AWD -2015 Momentum BE - Automat,Svart metallic, Läder, Volvo on call klimatpaket
100 mil
V60 Bild
År 2020 ska ingen bli dödad eller skadad i en Volvo.
Användarvisningsbild
~Kalle~
Norrlänning
Norrlänning

Kör: V60 D4 AWD

Inläggav Noodles sön 27 jan 2008, 21:02

OKQ8´s GörDetSjälv-hall har liftar på hälften av sina platser här i stan, så visst kan man hyra en mekplats med lift. :)
Användarvisningsbild
Noodles
Mekaniker Wannabe

Kör: V70II 2.5FT R-Design MY11 & V70 MY99

Inläggav blue eagle boy sön 27 jan 2008, 21:38

kul att se dej här Fredrik

Krister Trollhättan
blue eagle boy
Övningskörning

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90