Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Infide
#165336
Nu är det dags för min kärra att åka in på service. 8800 mil. Vad jag vet är det olja, oljefilter och kupéfilter som byts. Kupé-filtret byts genom att låssa 4 skruvar ovanför fotutrymmet för passageraren va?

Grejen är denna att efter diverse hörsägner från olika bilfirmor och deras åttagnaden vid service (eller snarare vad de INTE gjort) tänkte jag göra en bluffkontroll på bilfirman jag lämnar in min hög på, nämligen Din Bil (Volvo Renault) i Kinna, Marks kommun. Tänkte lägga en ytters liten färgklick mellan skruvarna och plasten till kupefiltret och mellan oljefilter och motor samt ett tunt lager fett eller liknande på oljepåfyllningslocket. Som en liten plombering, för att se om de verkligen gör det de utsäger sig för att göra. Är det något annat som byts på denna servicen som jag kan rigga för att se att de gör sitt jobb? Kom med allt ni hittar. 3100 kr skall denna servicen kosta, skall ringa runt och kolla på lite andra ställen också få se vad de tar.

Är det någon som gjort något liknande?
#165339
Har själv inte gjort något liknande men är lite i samma tankar som du.
Ska snart boka tid för 6000 mila service och hör hört att denna service är mer omfattande och dyrare än tidigare servicar.
Det vore ju kul om alla åtgärder verkligen görs.
Måste dock kolla upp vad som ska ingå innan man börjar rigga bilen ..
#165347
Dmo fyller på med spolarvätska även 1 cl men du debiteras för en hel liter.
Sedan kollar dom diverse saker runt om i bilem som lampor bromsklossar olika leder o så


Ja på 6000 mils service så får du nya tändstift oxå
#165354
greeeken skrev:Dmo fyller på med spolarvätska även 1 cl men du debiteras för en hel liter.
1 L spolarvätska ingår vid en service, men får man inte med det som blir över i efteråt?

/Kalle
Användarvisningsbild
av Varti
#165358
Ska lämna in min imorrn på 8000 service (Rullat 8300)så kallat bas service,, olja, oljefilter och kupéfilter som byts. kostnad 2500 kr Rejmes :D
blir kvar o tittar på givetvis :wink:
#165386
greeeken skrev:Dmo fyller på med spolarvätska även 1 cl men du debiteras för en hel liter.
Sedan kollar dom diverse saker runt om i bilem som lampor bromsklossar olika leder o så


Ja på 6000 mils service så får du nya tändstift oxå
Man kan ju faktiskt säga till att man fyllt på och inte vill betala för den eller hur??
#165388
~Kalle~ skrev:
greeeken skrev:Dmo fyller på med spolarvätska även 1 cl men du debiteras för en hel liter.
1 L spolarvätska ingår vid en service, men får man inte med det som blir över i efteråt?

/Kalle
Ingår?
Du får betala för det det är inte gratis
Säger du nej jag vill itne ha nån alls så debiters du inte.
Kolla på kvittot så får du se att det kostar
#165390
Infide skrev:Nu är det dags för min kärra att åka in på service. 8800 mil. Vad jag vet är det olja, oljefilter och kupéfilter som byts. Kupé-filtret byts genom att låssa 4 skruvar ovanför fotutrymmet för passageraren va?

Grejen är denna att efter diverse hörsägner från olika bilfirmor och deras åttagnaden vid service (eller snarare vad de INTE gjort) tänkte jag göra en bluffkontroll på bilfirman jag lämnar in min hög på, nämligen Din Bil (Volvo Renault) i Kinna, Marks kommun. Tänkte lägga en ytters liten färgklick mellan skruvarna och plasten till kupefiltret och mellan oljefilter och motor samt ett tunt lager fett eller liknande på oljepåfyllningslocket. Som en liten plombering, för att se om de verkligen gör det de utsäger sig för att göra. Är det något annat som byts på denna servicen som jag kan rigga för att se att de gör sitt jobb? Kom med allt ni hittar. 3100 kr skall denna servicen kosta, skall ringa runt och kolla på lite andra ställen också få se vad de tar.

Är det någon som gjort något liknande?
Varför servar du inte bilen själv om du har så dåligt förtroende för din verkstad??

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]