Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#165395
Jag säger inte att jag har dåligt förtroende, men jag har hört ett och annat om diverse ställen runt om i trakten och vill se hurvida det är sant. Tack för tipset med spolarvätska. Den skall jag fylla på till max innan!

Varför servar jag inte bilen själv? Stämpeln är värd ganska mycket..
Användarvisningsbild
av #27
#165401
olson skrev:Fyll fullt med spolarvätska innan du åker in. Fråga sedan var de hällt den nya som de debiterar. Eller ännu bättre, serva själv så vet du att det blit gjort.

På mitt jobb så lägger vi den i bilen om den inte går åt..
#165414
När jag servade min vid 8000mil service så fyllde jag den fyllt med spolar vätska.. Dock fick jag debitera för spolar vätska, men andra sida så fick jag deras spolarvätska i en dunk i bagage lucka när jag hämtade bilen.. servade den i bilia..
#165445
Tycker det låter som att du mer är ute efter att "sätta dit" bilfirman än att få en bra och korrekt service. Om du nu har hört en massa negativt om denna bilfirman, varför tar du inte en annan då, eller konfronterar dem direkt?

Om man är ärlig i sitt "förhållande" till bilfirman så sparar man mycket tid, pengar och bekymmer både för en själv och bilfirman. Vill du t.ex. inte att de ska fylla på spolarvätska, byta trasiga lampor eller ett trasigt torkarblad - säg det INNAN du lämnar in bilen, istället för att klaga efteråt.
#165466
Man kan ju tycka att det är cyniskt men å andra sidan så finns det ju skäl för misstroendet. Med tanke på att stämpeln/service som är så åtråvärd för många kostar en bra slant hos märkesverkstaden så har jag full förståelse för att kunden vill på bästa sätt garantera att han får vad han betalar för. Iom att en hel del av oss är tämligen hänvisade till att helt enkelt ta verkstadens ord för vad som är gjort (dvs vi har inte kunskapen att bedömma/kontrollera detta själva) & detta vet ju mindre serösa firmor/mekaniker om. Ungefär som att tandläkaren kan säga i princip vad som helst.... hur f-n ska man om man inte är tandläkare själv kunna avgöra vad som är sant elle rinte? Man är som kund mao rätt så utlämnad & detta missbrukas av en del... vare sig det är bilmek, hantverkare eller tandläkare.

Kör på & se om du får jobbet utfört som sig bör. Vare sig blir det negativt eller inte posta om resultatet så att andra Volvo ägare i ditt område vet om de ska anlita nämnda verkstad eller om de ska undvika den.

Lycka till !
Användarvisningsbild
av Zalt
#165473
Bra inlägg V70BiFuel03! Tycker att man som konsument skall vara uppmärksam samt kontrollera att
köpt tjänst utförs. Jag anser inte att det är fel att kontrollera med s.k. "wallraf" - medod d.v.s. bluffa.
Att man som konsument kan granska tjänster/produkter med kritiska ögon är viktigt, många är idag väldigt trogivna
och litar blint på företagens omdömme och marknadsföring.
#165488
Jag menar inte att man ska vara blåögd och lita blint på verkstaden, och har absolut inget emot att man "plomberar" vissa delar för att se om verkstaden gör sitt jobb. Men i det här fallet verkar trådskaparen vilja sätta dit verkstaden, dvs syftet men verkstadsbesöket är inte i första hand att få en korrekt utförd service utan att kunna komma tillbaka och "sätta dit" verkstaden. Titta bara på rubriken till tråden...
#165489
Skönt att man kan lita på sin Volvo-verkstad (Rejmes). Där blir allting gjort och när man hämtar bilen ligger både överbliven olja och spolarvätska i bagageluckan. Är aldrig orolig när jag lämnar bilen där.
#165600
Hejsan :D
jag hade tidigare som vana att med en vanlig grön Tuschpenna märka upp de viktigaste bytena av delar. När jag så hämtade ut bilen var det bara att kolla om det var grönt kvar på detaljerna....o det var det varenda gång. :twisted: Så mina erfarenheter är på samma nivå som din. Numera åker jag 12 mil till "min" Volvoverkstad.Där funkar det ALLTID. :D
#165628
Hej

Ett par tips
Om du fyller behållaren till spolarvätskan full före service Efter du kört bilen en bit så går det ibland på 2-4 dl är väl luftfickor som fylls eller liknande "Har provat detta själv" Så var inte allt för kritisk om det saknas vätska i flaskan ( detta gäller ju om verkstad lägger överbliven vätska i bilen)

Färgmärkning i all ära En kamrat märkte alla saker som var märkta efter han bytt dom bland med samma färg ibland med annan som en kul grej detta är ju ett tecken på att bilägaren inte litar på verkstad/mekanikern Om du kan så är det trevligare att du väntar

För att kontrollera om dom fuskar med ett kupefilter Lägg lite löv eller liknade på den grå panelen under handsfacket är dom bort har panelen vart nere och med stor sannolikhet filter utbytt
Undvik färgmärkningar var lite mer sofistikerd med märkningarna så ser ingen att ditt förtroende för dom är svagt


Att inte byta delar eller ta betalt för jobb som inte utförs bör polisanmälas

/Goose

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]