Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shunten
#164722
Bild
Som ni ser är den rätt slut bussningen.

Funderade på att byta själv. Tips och funderingar från andra som gjort det mottages varmt
Fyrhjulsinställnings måste göras i samma veva och vad ligger Bilia kontra andra meckare i för prisklass på det jobbet?
Bör man kanske byta spidelled i samma veva? V70 T5 som gått 16000mil är det frågan om.

Bara några tankar så där om det jag funderar på att göra på min V70!

MVH
Kalle
Användarvisningsbild
av Sparkz
#164772
Är bussningen kass så tycker jag du ska byta den och inte hela länkarmen. Du behöver press och lite specialverktyg...
av kopman
#164856
Shunten skrev:Bild
Som ni ser är den rätt slut bussningen.

Funderade på att byta själv. Tips och funderingar från andra som gjort det mottages varmt
Fyrhjulsinställnings måste göras i samma veva och vad ligger Bilia kontra andra meckare i för prisklass på det jobbet?
Bör man kanske byta spidelled i samma veva? V70 T5 som gått 16000mil är det frågan om.

Bara några tankar så där om det jag funderar på att göra på min V70!

MVH
Kalle
Hej! Hade jag varit du skulle jag köpt en ny länkarm och en spindelled och bytat allt. Antagligen (läs säkert) är andra bussningen dålig, spindelleden blir inte heller bättre! Du slipper jobbet med att byta bussningar i länkarmen. Gör du jobbet själv har du garanti på bussningarna om du köper en kompl. länkarm, köper du lös bussning kan du glömma eventuell garanti.

Men varför ska du göra hjulinställning? Inget ska väl ändras för att du byter länkarm!? Sliter bilen dina däck sneda sen innan? Vanligt med styrleder, speciellt inre.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av greeeken
#164942
Du ska lyfta bilen inte motorn
.

När man byter länkarm o spindelled måste man väll göra en 4 hjuls inställning
av kopman
#164987
greeeken skrev:Du ska lyfta bilen inte motorn
.

När man byter länkarm o spindelled måste man väll göra en 4 hjuls inställning
Nej man behöver inte göra hjulinställning eftersom länkarmen och spindelleden är så kallade fasta punkter och inte kan justeras. Skruvar du däremot på styrleden måste hjulinst. göras :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#164997
Tillverkningstoleranser gör att du i alla fall bör ta en titt på toe-in. Om det har justerats med en halvkass bussning och du sätter dit en ny kan det ändra sig lite osv...

Men varför byta hela länkarmen? Köper du en komplett strålkastare om en glödlampa går sönder?
av kopman
#165090
Sparkz skrev:Tillverkningstoleranser gör att du i alla fall bör ta en titt på toe-in. Om det har justerats med en halvkass bussning och du sätter dit en ny kan det ändra sig lite osv...

Men varför byta hela länkarmen? Köper du en komplett strålkastare om en glödlampa går sönder?
Det där med strålkastaren är ju en rätt knepig jämförelse, men ok... Köper man justa grejer och inte kina- eller Italientillverkat så ska man klara sig utan justering. Självklart är det bra med hjulinställning någon gång ibland, ca vart annat år rekomenderas.

Kompl. länkarm är inte mycket dyrare än att köpa 2 bussningar och sedan hålla på och pressa dem osv. Då vet man att bussningarna sitter som de ska och att de är bra. Om det ska snålas, strunta i kulbulten så länge då!? ?:-/
av Fisketorp
#165171
kopman skrev:
Sparkz skrev:Tillverkningstoleranser gör att du i alla fall bör ta en titt på toe-in. Om det har justerats med en halvkass bussning och du sätter dit en ny kan det ändra sig lite osv...

Men varför byta hela länkarmen? Köper du en komplett strålkastare om en glödlampa går sönder?
Det där med strålkastaren är ju en rätt knepig jämförelse, men ok... Köper man justa grejer och inte kina- eller Italientillverkat så ska man klara sig utan justering. Självklart är det bra med hjulinställning någon gång ibland, ca vart annat år rekomenderas.

Kompl. länkarm är inte mycket dyrare än att köpa 2 bussningar och sedan hålla på och pressa dem osv. Då vet man att bussningarna sitter som de ska och att de är bra. Om det ska snålas, strunta i kulbulten så länge då!? ?:-/

Ingen mekaniker men.
en länkarm är väl inte kass mer än bussningarna? och dessa ska väl inte vara alltför dyra att byta på en mindre etablerad verkstad med press.
specielt om du kan plocka ner dem själv.

vet inte priset på länkarmar men det måste väl vara minst 1500kr/st när det gäller volvo?
vet inte vad volvo tar för bussning om dem ens säljer det med ca 300kr verkar den kosta på http://www.sambilmode.se/

kan det ta så lång tid att pressa i 2st bussningar? eller det kanske är fler. 1500kr kan det räcka? klart om summan inte är enorm så kan man ju lika gärna köpa kompletta men borde väl bli en viss skillnad i pris tycker jag.
beror väl på vart man lämnar in den eller känner meken.

Ingen som har provat biltemas bärarmar då?
av bluuman
#165204
Tror en komplett länkarm med bussningar går strax under 1k/st. Bussningar är inte dyra, men man får väl jobba röven av sig om man vill få bort och tillbaka skiten i hålen, om man inte bränner dem dvs, dock återstår det då att pressa tillbaka det hela. Någon som har en anvisning om hur man gör lite mer exakt

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]