Byta länkarm

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Byta länkarm

Inläggav Shunten fre 11 jan 2008, 13:46

Bild
Som ni ser är den rätt slut bussningen.

Funderade på att byta själv. Tips och funderingar från andra som gjort det mottages varmt
Fyrhjulsinställnings måste göras i samma veva och vad ligger Bilia kontra andra meckare i för prisklass på det jobbet?
Bör man kanske byta spidelled i samma veva? V70 T5 som gått 16000mil är det frågan om.

Bara några tankar så där om det jag funderar på att göra på min V70!

MVH
Kalle
2001 V70 T5, automat. snart 22000mil.
Shunten
Övningskörning

Kör: 2001 V70 T5

Re: Byta länkarm

Inläggav Sparkz fre 11 jan 2008, 16:31

Är bussningen kass så tycker jag du ska byta den och inte hela länkarmen. Du behöver press och lite specialverktyg...
1. Felsökning
2. Reparation

PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!
Användarvisningsbild
Sparkz
Chefsmekaniker på Jagrullar

Kör: 850 Turbo -94

Inläggav kopman fre 11 jan 2008, 21:28

Shunten skrev:Bild
Som ni ser är den rätt slut bussningen.

Funderade på att byta själv. Tips och funderingar från andra som gjort det mottages varmt
Fyrhjulsinställnings måste göras i samma veva och vad ligger Bilia kontra andra meckare i för prisklass på det jobbet?
Bör man kanske byta spidelled i samma veva? V70 T5 som gått 16000mil är det frågan om.

Bara några tankar så där om det jag funderar på att göra på min V70!

MVH
Kalle

Hej! Hade jag varit du skulle jag köpt en ny länkarm och en spindelled och bytat allt. Antagligen (läs säkert) är andra bussningen dålig, spindelleden blir inte heller bättre! Du slipper jobbet med att byta bussningar i länkarmen. Gör du jobbet själv har du garanti på bussningarna om du köper en kompl. länkarm, köper du lös bussning kan du glömma eventuell garanti.

Men varför ska du göra hjulinställning? Inget ska väl ändras för att du byter länkarm!? Sliter bilen dina däck sneda sen innan? Vanligt med styrleder, speciellt inre.

Lycka till!
kopman
Övningskörning

Kör: V50 T5 -05

Inläggav bluuman fre 11 jan 2008, 21:48

Rent praktiskt, hur gör man? Måste man lyfta motorn eller?
S60 Black Magic
bluuman
Halkkörning

Inläggav greeeken lör 12 jan 2008, 00:19

Du ska lyfta bilen inte motorn
.

När man byter länkarm o spindelled måste man väll göra en 4 hjuls inställning
Har DICE med VIDA. Hjälper gärna till
greeeken
Volvonörd

Kör: S60-01 , Saab 900 , Bmw 530

Inläggav kopman lör 12 jan 2008, 10:51

greeeken skrev:Du ska lyfta bilen inte motorn
.

När man byter länkarm o spindelled måste man väll göra en 4 hjuls inställning

Nej man behöver inte göra hjulinställning eftersom länkarmen och spindelleden är så kallade fasta punkter och inte kan justeras. Skruvar du däremot på styrleden måste hjulinst. göras :)
kopman
Övningskörning

Inläggav Sparkz lör 12 jan 2008, 11:20

Tillverkningstoleranser gör att du i alla fall bör ta en titt på toe-in. Om det har justerats med en halvkass bussning och du sätter dit en ny kan det ändra sig lite osv...

Men varför byta hela länkarmen? Köper du en komplett strålkastare om en glödlampa går sönder?
1. Felsökning
2. Reparation

PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!
Användarvisningsbild
Sparkz

Kör: 850 Turbo -94

Inläggav kopman lör 12 jan 2008, 15:45

Sparkz skrev:Tillverkningstoleranser gör att du i alla fall bör ta en titt på toe-in. Om det har justerats med en halvkass bussning och du sätter dit en ny kan det ändra sig lite osv...

Men varför byta hela länkarmen? Köper du en komplett strålkastare om en glödlampa går sönder?

Det där med strålkastaren är ju en rätt knepig jämförelse, men ok... Köper man justa grejer och inte kina- eller Italientillverkat så ska man klara sig utan justering. Självklart är det bra med hjulinställning någon gång ibland, ca vart annat år rekomenderas.

Kompl. länkarm är inte mycket dyrare än att köpa 2 bussningar och sedan hålla på och pressa dem osv. Då vet man att bussningarna sitter som de ska och att de är bra. Om det ska snålas, strunta i kulbulten så länge då!? ?:-/
kopman
Övningskörning

Inläggav Fisketorp lör 12 jan 2008, 20:24

kopman skrev:
Sparkz skrev:Tillverkningstoleranser gör att du i alla fall bör ta en titt på toe-in. Om det har justerats med en halvkass bussning och du sätter dit en ny kan det ändra sig lite osv...

Det där med strålkastaren är ju en rätt knepig jämförelse, men ok... Köper man justa grejer och inte kina- eller Italientillverkat så ska man klara sig utan justering. Självklart är det bra med hjulinställning någon gång ibland, ca vart annat år rekomenderas.

Kompl. länkarm är inte mycket dyrare än att köpa 2 bussningar och sedan hålla på och pressa dem osv. Då vet man att bussningarna sitter som de ska och att de är bra. Om det ska snålas, strunta i kulbulten så länge då!? ?:-/

Ingen mekaniker men.
en länkarm är väl inte kass mer än bussningarna? och dessa ska väl inte vara alltför dyra att byta på en mindre etablerad verkstad med press.
specielt om du kan plocka ner dem själv.

vet inte priset på länkarmar men det måste väl vara minst 1500kr/st när det gäller volvo?
vet inte vad volvo tar för bussning om dem ens säljer det med ca 300kr verkar den kosta på http://www.sambilmode.se/

kan det ta så lång tid att pressa i 2st bussningar? eller det kanske är fler. 1500kr kan det räcka? klart om summan inte är enorm så kan man ju lika gärna köpa kompletta men borde väl bli en viss skillnad i pris tycker jag.
beror väl på vart man lämnar in den eller känner meken.

Ingen som har provat biltemas bärarmar då?
940 års 91 gammal slitvarg
855 års 94a Till salu
V70N års 01 finbil hoppas den håller
Fisketorp
Uppkörning

Inläggav bluuman lör 12 jan 2008, 21:24

Tror en komplett länkarm med bussningar går strax under 1k/st. Bussningar är inte dyra, men man får väl jobba röven av sig om man vill få bort och tillbaka skiten i hålen, om man inte bränner dem dvs, dock återstår det då att pressa tillbaka det hela. Någon som har en anvisning om hur man gör lite mer exakt
S60 Black Magic
bluuman
Halkkörning

Inläggav Fisketorp sön 13 jan 2008, 00:36

bluuman skrev:Tror en komplett länkarm med bussningar går strax under 1k/st. Bussningar är inte dyra, men man får väl jobba röven av sig om man vill få bort och tillbaka skiten i hålen, om man inte bränner dem dvs, dock återstår det då att pressa tillbaka det hela. Någon som har en anvisning om hur man gör lite mer exakt

inte mer än 1k då är det ju inte enortm med pengar att prata om, samt att man får ju garanti på länkarmarna.
fick man inte det på bussningen?

blir väl svårt att komma under 1000kr ifall man inte gör arbetet helt själv?

men dok är det ju småkul att greja ifall man har tillgång till verktygen samt någon som kan visa hur man gör =)
940 års 91 gammal slitvarg
855 års 94a Till salu
V70N års 01 finbil hoppas den håller
Fisketorp
Uppkörning

Inläggav Shunten fre 29 aug 2008, 23:39

Tack för svaren! Så i våras så bytte jag länkarmar på båda sidor för runt 5500 om jag inte minns fel. Såg ut att vara godkänt arbete men jag tyckte att bilen inte gick så mkt bättre som jag hade förväntat mig så i går så var jag på bilprovningen och han reagerade på att det rörde sig lite väl lätt och mkt även om bussningarna såg i princip nya ut! Så nu funderar jag på va f-n jag ska göra nu - ska jag ta tillbaka bilen till Bilia och be dom undersöka om det är rätt länkarmar som dom monterat eller? Kan dom tagit till fel och lättare modell som gör att det rör sig väldigt mkt?

///Kalle
Shunten
Övningskörning

Inläggav greeeken lör 30 aug 2008, 10:09

Annars finns det ju länkarmar på Biltema för 849

En busning på Mekonomen kostar ca 350 kr
Ska du byta så byter du alla 3 på en gång
En ny länkarm kostar ca 1200 på mekonomen.
Har DICE med VIDA. Hjälper gärna till
greeeken
Volvonörd

Kör: S60-01 , Saab 900 , Bmw 530

Inläggav Shunten lör 01 maj 2010, 06:24

Tack för svaren! Så i nov så bytte jag länkarmar på båda sidor för runt 5500 om jag inte minns fel. Såg ut att vara godkänt arbete men jag tyckte att bilen inte gick så mkt bättre som jag hade förväntat mig så i går så var jag på bilprovningen och han reagerade på att det rörde sig lite väl lätt och mkt även om bussningarna såg i princip nya ut! Så nu funderar jag på va f-n jag ska göra nu - ska jag ta tillbaka bilen till Bilia och be dom undersöka om det är rätt länkarmar som dom monterat eller? Kan dom tagit till fel och lättare modell som gör att det rör sig väldigt mkt?

///Kalle
Shunten
Övningskörning

Inläggav erut67 lör 01 maj 2010, 10:07

Hej!
Det är säkert rätt länkarmar ifall de är bytta på Bilia. Den främre bussningen i länkarmen ska flexa relativt mycket även som ny. Jag pressade in så kallade taxibussningar (1st i vardera länkarmen) VO 9465971 á 436 kr/st på min S60 D5 -02. Bilen blev stabilare på vägen efter bytet. Det verkar som den bussningen numera är standard i nyare bilar?
Ture i Luleå
erut67
Övningskörning

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90