Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av staffann
#171198
På P2X bilar så kan man i alla fall dra säkringen. Det finns 2 st säkringar för bromssystemet och det gäller att dra rätt - den som går till boostern. Drar man fel så kommer fler än en varningslampa att tändas och fler saker påverkas. Om man drar rätt säkring så är det som kopplas bort ABS, antispinn och antisladdfunktionerna (det inte bara sitter på samma säkring - det är ju samma system).

Haldex generation 2 fungerar väldigt bra och det går inte att inifrån bilen känna någon fördröjning i inkopplingen. Utifrån kan man se en liten liten fördröjning om man står tex i djup sand, men det gör inte stor skillnad. Tycker man sådant är viktigt så är det nog inte en Volvo man ska satsa på i vilket fall utan en terrängbil (inte SUV alltså)!

Det som har lite dålig prestanda i Volvo är som någon nämner ovan de elektroniska diffbromsarna vänster/höger per axel. Bromsarna är programmerade så att hjulen måste spinna massor innan bromsarna går in och bromsar upp det/de hjul som står på halt underlag. Har ingen erfarenhet av de nya modellerna dock.
Användarvisningsbild
av bjornw
#171281
staffann skrev:Det som har lite dålig prestanda i Volvo är som någon nämner ovan de elektroniska diffbromsarna vänster/höger per axel. Bromsarna är programmerade så att hjulen måste spinna massor innan bromsarna går in och bromsar upp det/de hjul som står på halt underlag. Har ingen erfarenhet av de nya modellerna dock.
Staffann, ser att du har gedigen erfarenhet av detta. Vet du om det är en ren programeringsfråga eller om det finns fysiska begränsningar till varför Volvos elektroniska difflås funkar som det gör (typ inte alls)? Man kan tänka sig värmeutveckling och begränsad tryckkraft på ett hjul som faktorer. Eller är det aktivt val för att man tex inte vill riskera att bilen rör sig för mycket i sidled då båda hjulen spinner.

Om det är mjukvaran som begränsar, har du någon aning om hur och vem som kan förändra den? Är det bara Volvo eller kan tredjepartsföretag komma åt det? Är det Bosch som gjort originalet, som i de flesta bilar?

Nu är vi lite off-topic men det är intressant ändå!
av staffann
#171332
Det är Conti Teves (den andra stora tillverkaren) som levererar bromssystemet och det är deras mjukvara, men Volvo trimmar själva en hel del. Det är en funktionalitet i samma elektronikenhet som sköter bromsning, antispinn och antisladd. Det jag hört är att man inte vill bromsa vid för låga motorvarvtal för att inte riskera att döda motorn, men jag tycker ändå att det borde gå att få bättre. De flesta konkurrenter lyckas ju. Jag har inte märkt problem hos deras konkurrenter med att bilen rör sig i sidled så jag tror inte det är orsaken. Men förutom just detta så tycker jag att Volvos bromssystem och dess funktioner fungerar utmärkt. Och så har jag som sagt inte provat nya S80 och V70 så jag vet inte om de är bättre.
av Bjure
#176313
Jag har haft båda. Och jag anser att Quattro systemet iaf -97-00, vad de har nu vet jag inte, är bättre än de system som volvo bilar jag kör i tjänsten har.
Bättre anser jag att man har kontrollen själv över bilen, utan att system går in och styr min körning.
Jag kör en hel del olika xc70 2.5T och D5 i jobbet, och var under hela dagen i dag på en avlyst bana för att smiska bilarna.
Vi hade xc70 av -06 modell, -04 modell samt en äldre som var av -01 eller något liknande.
Vi körde både med Dstc på, samt med lägre känslighetsläge inställt. Helt klart går det att åka brett om man provocerar och åker med förställ och provocerar bilen in i kurvorna. Däremot så kan man inte gasa bilen ur kurvorna som man kan önska.
Den äldre bilen vi hade med oss var en visko bil, vilken var mer underhållande att köra då denna saknade DSTC systemet. Däremot var denna mer pendlande mellan över och understyrning tyckte jag, men med rätt körteknik så helt ok.


Samtliga bilar vi hade med oss var utrustade med automatlådor, vilket inte är det bästa när man vill busa, och garanterat inte det hållbaraste heller.
Vi lyckades under dagen få 2 automatlådor att överhetta vilket ledde till att drivningen på samtliga växlar tappades.
Av kollegor som varit på dessa bankörningarna tidigare fick jag veta att det inte alls är ovanligt att lådorna far vid denna provocerade körning, och enligt dem mer vanligt på de nyare som har manuellväxlingsfunktion. Detta är något som Volvo inte är helt ovetandes om, och någonting som de i de flesta fall åtgärdar på goodwill på bilar som inte gått allt för långt. Men iaf...
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#176686
Bjure skrev:Jag har haft båda. Och jag anser att Quattro systemet iaf -97-00, vad de har nu vet jag inte, är bättre än de system som volvo bilar jag kör i tjänsten har.
Bättre anser jag att man har kontrollen själv över bilen, utan att system går in och styr min körning.
Jag kör en hel del olika xc70 2.5T och D5 i jobbet, och var under hela dagen i dag på en avlyst bana för att smiska bilarna.
Vi hade xc70 av -06 modell, -04 modell samt en äldre som var av -01 eller något liknande.
Vi körde både med Dstc på, samt med lägre känslighetsläge inställt. Helt klart går det att åka brett om man provocerar och åker med förställ och provocerar bilen in i kurvorna. Däremot så kan man inte gasa bilen ur kurvorna som man kan önska.
Den äldre bilen vi hade med oss var en visko bil, vilken var mer underhållande att köra då denna saknade DSTC systemet. Däremot var denna mer pendlande mellan över och understyrning tyckte jag, men med rätt körteknik så helt ok.


Samtliga bilar vi hade med oss var utrustade med automatlådor, vilket inte är det bästa när man vill busa, och garanterat inte det hållbaraste heller.
Vi lyckades under dagen få 2 automatlådor att överhetta vilket ledde till att drivningen på samtliga växlar tappades.
Av kollegor som varit på dessa bankörningarna tidigare fick jag veta att det inte alls är ovanligt att lådorna far vid denna provocerade körning, och enligt dem mer vanligt på de nyare som har manuellväxlingsfunktion. Detta är något som Volvo inte är helt ovetandes om, och någonting som de i de flesta fall åtgärdar på goodwill på bilar som inte gått allt för långt. Men iaf...


Ja, usch...ska man sladda så ska man nog köpa sig en gammal 740 med bra däck.

Automater från Volvo är sköna till det de är gjorda för..men att stämpla gasen i botten ger ingen märkbar effekt första sekunden, utan motorn måste varva upp innan drivningen tar i ordentligt. På 08-modellerna är manuellaläget skönt och funkar betydligt mer distinkt än tidigare versioner upplever jag.

En Volvoautomat är gjord för att vara mjuk. Du kan tex inte få de här "rycken" som du kan skapa med manuell-låda genom att köra på ettan/tvåan och trycka gasen i botten upp och ner snabbt flera gånger i rad. Gör du det på en Volvo automat så händer ingenting. Det tar sådan tid innan drivningen reagerar...

Därför gäller det att arbeta upp lite varv på motorn och försöka få awdn att driva på alla hjul för att det ska bli kul på isar/parkeringar/flygfält.

DSTC kan vara lite hämmande ibland när man vill gasa sig ur en kurva (som sagt) men på de lite äldre modellerna (upp till 05 tror jag) så går DSTC att stänga av helt. Istället för "DSTC AV" står det då "DSTC avstängd". Jag gissar att det finns en "hemlig" kortfunktion för detta också...typ som det fanns på R-modellerna (tryck 5 gånger på DSTC så stängs den av helt). Denna knappsekvens fungerar dock inte på andra modeller än just R-versionen. Så ingen idé att prova ens om ni har andra modellen.

Har man andra modeller än R får man ta till lite andra knep...går väldigt lätt och smidigt...men nackdelen är att när man återställt DSTC lyser fortfarande felmeddelanden i färddatorn..så för att släcka dessa måste man åka till en Volvoverkstad och koppla in deras dator.

Därför skulle jag nog helt enkelt välja att köpa en annan bil än en familjevolvov70-bil om man ska ha lite kul.

Härligt med så få mil på m&[…]

Köpa s40/s60?

T4 (Ford) förefaller vara en bra motor vad ja[…]

Det beror på att oljan inte har kvar t[…]

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]