Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#146675
Läste ett test i Vibilägare nr 15. Där man montera en slangvärmare på en V70n och jämförde med en blockvärmare på samma bil i -20 grader och 3 timmars uppvärmning.

Slang värmaren resultat följer här
olje temp -0,8 grader
topplock vänster +8,3 grader
topplock höger +16,7 grader

Motsvarande för den mest använda utanpåliggande blockvärmaren är.
olja -6,7
topplock vänster/höger +1,4/+1,0

Grymt stor skillnad och detta vid en temp på -20 grader. Har mailat Calix för att kolla om det går att använda befintligt kablge och bara köpa slang värmaren.
Och svaret blev så här!!!
Vi bilägare har alldeles rätt att slangvärmare är att rekommendera och i ditt fall handlar det om RE 480 (slangvärmare) och en monteringssats som heter M15 som behövs. I Volvo används inte PH-värmaren utan den är mer för stora fordon, typ traktorer mm. Du bör kunna använda de kablar som sitter i bilen.

Mekonomen ska kunna ta hem det som behövs men jag har inte hunnit kolla några priser än.

Fundering är det någon som har slangvärmare eller har monterat en sådan. Kan det ge problem med för hög förvärmning och till viss del lite ojämn uppvärmning av motorblocket pga självcirkulation.
MVH Mike
av flink
#146709
Många andra använder slangvärmare som funkat bra i många år.
Fattar inte att Volvo använder en så sjukt korkad sak som en blockvärmare som inte värmer nånting annat än den lilla utan den sitter mot. Inte alls gjord för vinterklimat under +-0 grader!
Användarvisningsbild
av mikeyman35
#146835
Jag monterade en slangvärmare från kalix för några dagar sen i 850:in. Jag satte den enligt anvisningen på den ganska "klena" slangen som sitter mellan värmepaketet och motorn. ( En märkesanpassad slangvärmare). Det funkar fint :D Motorn är riktigt varm o go när man känner på den. Det var inte med någon extra cirkulationspump eller nåt. Funkar fint ändå. Samma värmare till s70 också..
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
#146844
flink skrev:Många andra använder slangvärmare som funkat bra i många år.
Fattar inte att Volvo använder en så sjukt korkad sak som en blockvärmare som inte värmer nånting annat än den lilla utan den sitter mot. Inte alls gjord för vinterklimat under +-0 grader!


Nog funkar orginal värmaren. Den värmer ju upp motorn från -20 till någon plusgrad, så helt kass är den inte.
av LaRy
#146919
Hej GOLFGTI, informera hur det går. Jag är inne på precis samma sak som du att slänga ut den värdelösa blockvärmaren. Om du satsar på byte, berätt hur jobbet gick och om de elektriska kontakterna passade direkt. Specificera vad du köpte.
Det är helt otroligt att man låtit montera en värdelös motorblocksvärmare och sedan skall värma kupén med fläkt. Jag har på tidigare Volvo använt kupéfläkt först när det är flera minusgrader, innan dess ger en bra motorvärmare direkt värme ur ventialtionssystemet som är helt OK. Tillsammans med sätesvärmen har det fungerat bra.
Informera vad du kommer fram till.
av Alfahanen
#147063
Hade slangvärmare i min 765 GLE och det funkade kanonbra och det ska monteras slanvärmare i vår V70 -04 allt annat går fetbort. En ganska problemfri typ av värmare.
av chabby
#147115
har monterat en blockvärmare på min s60 t5 och det var väldigt enkelt men den e ju precis värdelös Fattar inte ens att man kan kalla det för värmare!!! den värmer ju inte ett skit eller jo JÄTTE lite hade det gått att lämmna tbx den så hade jag garanterat gjort det Jag rekomenderar alltså INTE blockvärmaren satsa på en slangvärmare istället! Vad kostar slangvärmaren föresten?
Användarvisningsbild
av cycler
#147133
En liten fråga när vi pratar om motorvärmare...

Förr så var ju motorvärmare ett element man monterade in i blocket för att värma vattnet.... Man fick tappa ur kylvattnet för detta.

Finns detta kvar?? Eller är det bara blockvärmare (metallblobb som värmer utanpå motorblocket) eller slangvärmare (som jag antar funkar på samma sätt som elementet förrutom att själva värmaren sitter på en slang och inte inne i motorblocket??) som finns att tillgå??

/C

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]