Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#255713
vist är det enkelt att byta delar, men det är ju bara 10% av servicen, allt annat då?
sen tror jag inte du kan köpa et kolfilter för 100:-
4 tändstift till en 5 cylindrig bil?

jag tror du har kollat fel på det mästa...
Användarvisningsbild
av Severin
#255716
CarMan skrev:vist är det enkelt att byta delar, men det är ju bara 10% av servicen, allt annat då?
Mycke möjligt, jag ska in med min på 11000 mila service och dom skulle då ha 3400 men jag tar bort alla kontrollpunkter och kommer då ner på 2100 för olja,filter och stift.
Känner en kille som har jobbat på den volvo verkstan så han vet vad som försegår innanför dom väggarna, dom tar betalt för kontrollpunkterna men i regel så skiter dom i att kontrollera alla punkter och nå sånt tänkter iaf jag inte lägga pengar på
Användarvisningsbild
av CarMan
#255723
i regel så skiter dom i att kolla, ok det lät ju som en seriös verksta...
Användarvisningsbild
av CarMan
#255725
jag som jobbar med bilar kan ju tala om att punkterna är "riktlinjer" dessa saker ska kollas, detta för att bilen ska går helt problemfirtt, inge extra besök imellan servicarna.

i själva verket så kollar man många många mer saker än själva service pumkterna (man ser saker helt omedvetet)
av mattiash
#255828
Jag har gort egna kontroller som att lägga lite nagel lacks färg på kanten på filtret och ett litet x på sidan på filtret, när jag fick bilen för servicen så hissade jag upp bilen och kollade.
Filtret var bara upp polerat, varpå jag på pekade service firman, de nekade när jag sa till att de skulle hissa upp bilen och visa, sa jag att det ska finnas ett X på sidan på filtret.

Arbets ledaren på service avdelningen blev tyst och sa du kan få en låne bil, vi fixar det här.

man kan börja undra om man ska lita på verkstäderna
servar man själv vet man ju vad man har gort, klart den där stämpeln i boken får man ju inte då men bilen är en volvo 2,4 turtbo -02:a så den lär ju inte vara värd något efter 5 år till men ändå, man lämnar man in en bil på service ska de ju åtgärda alla sevice pungterna
av mattiash
#255829
CarMan skrev:vist är det enkelt att byta delar, men det är ju bara 10% av servicen, allt annat då?
sen tror jag inte du kan köpa et kolfilter för 100:-
4 tändstift till en 5 cylindrig bil?

jag tror du har kollat fel på det mästa...
jag har gort en analys på min bil 4 cylindrar, allt är baserat på vad jag har betalat :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
#255993
mattiash skrev:
CarMan skrev:vist är det enkelt att byta delar, men det är ju bara 10% av servicen, allt annat då?
sen tror jag inte du kan köpa et kolfilter för 100:-
4 tändstift till en 5 cylindrig bil?

jag tror du har kollat fel på det mästa...
jag har gort en analys på min bil 4 cylindrar, allt är baserat på vad jag har betalat :lol:
det är ju trådskaparens bil som är intresant o inget annat.


jag roa mig med att mäta ett luftfilter idag :!:

Servade en V50 som hade ett piratfilter som motor luftfilter
jag mäte höjden på det veckade pappret & sen mätte jag antal veck pappret hade, sen gjodre jag samma sak på orginal fltret jag montera. (bara föra tt ni ska se att man nästan alltid får vad man betalar för är det billiget (hatar det ordet, ska skriva lågt pris istället, för billigt är det inte, i förhålande till vad man får)


Pirat filtret hade 1,5 cm höga veck. & det var 22 st veck, detta ger en paperslängd på 33cm
Orginal filtret hade 5cm höga veck & det var 82 st veck detta ger en papperslängd på 410cm

Ruggig skilnad ! vlket jävla skräp en del företag säljer.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]