Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Finns det någon mall eller mått att använda sig av när man monterar en hållare för extraljusen bakom nummerplåten, så man borrar på rätt ställe för att träffa rätt på balken bakom? Vill ju inte prova sig fram för mycket och göra schweizerost av kofångaren... :)

Hur stort avstånd är det mellan kofångarplasten och balken man drar bultarna i?

/Kalle
Användarvisningsbild
av Loner
Det är svårt att missa balken...

Har inga exakta mått i huvudet, men de tär väl ca 4cm med cellplast innan du når balken. (Kanske har kort ¨på hur det ser ut hemma, pm:a mig och påminn mig)

/L
Användarvisningsbild
av Mr H
Köper du original-monteringssatsens så använder du hållaren som borrmall. Vill minnas att det är 40 cm mellen hålen för fästbultarna.

Återkommer med bild och mått om en liten stund! :wink:

EDIT:

Bild
Volvos originalfäste för två extraljus

Bild
Man sätter fast hållaren i hålen för nummerplåtshållaren. Det inringade hålet är för S80 / V70XC och XC90. Hålet i "öglan" används till V70 och S60. CC-måtten mellan dessa båda hålen är 17 mm.

Med hållaren fastsatt i nummerplåtshålen så borrar du genom fästhålen.

Övriga mått ser du på bilden.

Volvos monteringsanvisning: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
Användarvisningsbild
av henka35
Ta montageskruv 45mm så sitter det som berg.
av Magren
forbo skrev:Jag satte fast mitt extraljusfäste med 8st popnitar, sitter fint :)
Tills dom kommer med kofoten, då hjälper inga popnitar i plasten.
Hur ser montageskruvar ut? Kan man inte borra in till balke och gänga i den? Typ samma som originalfästet.
Användarvisningsbild
av henka35
Bild

Borra fast en i varje hörn samt fäst hållaren med orginal torxskruv för skylthållaren. Sedan sitter det som berg. Och vill man ha några till så är det bara att skruva på... 8)
av sparwen
Själv kommer jag att få en Light-ON-båge monterad. Smidigt och stöldsäkert.
Användarvisningsbild
av kalsjo
Stort tack för beskrivningen!

/Kalle

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]