Oljeläckage topplock V70 D5 -05
Postat: tis 28 aug 2007, 13:45
Hej
En kompis har köpt en V70 D5 -05 som rullat 18.000 mil (!).
Han har ett oljeläckage vid ventilkåpan på kamremssidan.
Jag är ingen van dieselmekaniker, men har lovat att hjälpa honom i alla fall.
Ventilkåpan är delad i 2 delar. en övre och en nedre. Är dieseln byggd på samma sätt som bensinfemmorna, med delat topplock med kamaxlarna i mitten? (då får Volvo fixa detta...)
Spridarna sitter mittmonterade i toppen och måste demonteras. Måste man verkligen byta bränslerör och alla fastsättningsanordningar för spridarna som det sägs? Om så, varför?
Jag kan köpa att man får byta kopparbrickor och annat som tätar, men nya bränslerör???
Finns det något annat som skulle kunna förvåna då locket skall av?
Tacksam för svar.
En kompis har köpt en V70 D5 -05 som rullat 18.000 mil (!).
Han har ett oljeläckage vid ventilkåpan på kamremssidan.
Jag är ingen van dieselmekaniker, men har lovat att hjälpa honom i alla fall.
Ventilkåpan är delad i 2 delar. en övre och en nedre. Är dieseln byggd på samma sätt som bensinfemmorna, med delat topplock med kamaxlarna i mitten? (då får Volvo fixa detta...)
Spridarna sitter mittmonterade i toppen och måste demonteras. Måste man verkligen byta bränslerör och alla fastsättningsanordningar för spridarna som det sägs? Om så, varför?
Jag kan köpa att man får byta kopparbrickor och annat som tätar, men nya bränslerör???
Finns det något annat som skulle kunna förvåna då locket skall av?
Tacksam för svar.