Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PAKA
#116343
Jag har ägt en V70N 04 i 8 månader och börjat lägga märke till ett klapprande ljud från motorn som man hör då motorn står på tomgång. Det påminner lite om ventilknackningar men inte lika distinkt "knackigt".

Nu upptäckte jag häromdan att ljudet försvinner när man trycker ner kopplingspedalen och återkommer när man släpper upp den igen (ingen växel i alltså).

Det är inget jättestarkt ljud, men det är förstås oroande. Är det någon som känner igen det här?
av Addekarlsson
#116344
Urtrampningslagret skulle jag gissa på, utan att ha hört ljudet. Gissar så eftersom ljudet försvinner när du trycker ner kopplingen.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Patrikhv70d5
#117681
Vet precis vad det är... Det är dubbelmassesvänghjulet som har börjat bli lite för glappt i centrum... Har samma ljud i min ¨bil när den är kall.. bytte koppling för ett tag sen fick då se detta bytte aldrig svänghjul kostade 10000 psetas... Har kört ca 5000 mil med detta ljud ingen fara...

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]