Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577169
Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 idag. Jag provkörde bilen i ungefär 10min. Kolla vatten osv allt värka va som de ska. På väg hem kom en felkod där det stod motorservice erfordras. Sen när det blev 100 väg så gasa jag upp i 100 och då börja motor temperaturen stiga rätt så fort över arbets temperatur. Så jag sakta ner lite till ungefär 80 och då gick tempen ner till arbetstemperatur igen. Så testa jag några fler gånger och de hände bara när jag kom upp i runt 100kmh. Samma visa om och om igen. Vatten nivån flytta aldrig på sig. Förra ägaren har nydligen bytt termostaten.
Har detta hänt någon annan? Hjälp uppskattas.
Mvh Hampus
#1577233
Byter termostat - säljer bilen - köparen får omgånde problem med kylningen. "Det hade jag ingen aaaaaning om - det har aaaaldrig hänt mig". Att du blivit blåst av någon som misslyckats att lösa ett problem och i stället valde att mörka felet och sälja bilen är ju det mest sannolika här, men att få rätt mot en privatsäljare är inte det lättaste.
Vad uppger säljaren att anledningen till termostatbytet var?
#1577242
sicnarf skrev: lör 27 apr 2024, 12:44 Bilen går normalt annars? Du får gå till en verkstad och plocka ut felkoder.
Annars köp en egen felkodsläsare, typ icarsoft.
Misstänker fel på temp sensorn kanske.
Ja bilen går som den ska. Men ibland så blåser det kallt även fast jag har värmen på max, och emellanåt funkar värmen jättebra. Blandar inget, läcker inget. Testa med polarens carly eller va de heter och han kunde inte ens plocka fram felkoder. Så ska ta kontakt med en jag känner som har bilverkstad me redig datautrustning och se fall han kan komma in i systemet och plocka felkoder.
#1577243
Storfot skrev: lör 27 apr 2024, 19:10 Byter termostat - säljer bilen - köparen får omgånde problem med kylningen. "Det hade jag ingen aaaaaning om - det har aaaaldrig hänt mig". Att du blivit blåst av någon som misslyckats att lösa ett problem och i stället valde att mörka felet och sälja bilen är ju det mest sannolika här, men att få rätt mot en privatsäljare är inte det lättaste.
Vad uppger säljaren att anledningen till termostatbytet var?
Han sa att bilen gick bara lite över arbetstemp när han va påväg hem efter han köpt den, så han bytte termostat och då hände det aldrig mer, så det problemet var fixat. Skrev till han om köplagen men han sket fullständigt i det. Vet inte riktigt själv hur köplagen funkar. Men men, får försöka lösa problemet bara
Klonkande ljud höger fram

Usch ja en hel del. Svaret är vet inte p&arin[…]

Byta framsäten i XC90

Visst finns det standstolar i tyg i XC90´n. […]

Volvo V50 "Mr White"

@MickeEng , Helt rätt och det blev bra K[…]

De brukar ligga på 10 för ett par i set[…]