Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enilsson1
#1576646
Hej! Hade abs problem på mon v70. När jag kollade felkoderna var det olika sidor hela tiden, felkoderna hoppade runt lite som de kände för. Misstänkte då att det var abs enheten som var paj. Köpte en begagnad från bildelsbasen från 2003 som skulle passa. Vi bytta sen ut enheten mot den vi köpte, den passade perfekt och allt. När jag sedan startade bilen började ennu en lampa lysa. Du är det både abs lampan och broms lampan som lyser. Och i instrumenten står det "bromsfel stanna snarast" och får inte heller någon hastighet. När vi kollat felkoderna igen är det väldigt många men en utav de är att ecun inte har kontakt med abs enheten. Dock fungerade absen När jag bromsade...vilket är väldigt konstigt. Undrar då vad som är fel, behöver de programeras om eller har jag bara missat något?
av Knuglen
#1576924
Jag svarade i din tidigare tråd också men tyvärr är det inte helt unikt att det finns något kompatibilitetsproblem med utbytesbox.
Kan du kanske skicka din gamla box till recar för omlödning om du inte är bekväm med det själv?
Att den gamla läste fel på lite olika givare hade jag nog tolkat som ett box-problem.

Får du någon kontakt med de olika givarna nu? Utan att veta säkert verkar det ju som att samtliga givare gör sitt jobb om ABS-funktionen finns? Det kan ju isf hinta om att din gamla box har (kontakt)problem och den nya är inte helt kompatibel.
av Enilsson1
#1577357
Hej! Jag har tid för omprogramering på mekonomen nu på fredag. De ska göra så att boxen blir kompatibel med bilen (hoppas jag). Får ingen kontakt med enheten överhuvudtaget, inte givarna heller. Därför jag tror att de inte är kompatibla och behöver programeras om. Men kan ju vara fel det också. Funkar det inte efter mekonomen på fredag är jag helt lost på idéer.

Hej! Har just bytt upp mig till en XC60 T6 Rech[…]

Ja, det vore nog en bra ide att fixa.

D4 balansaxlar

Hej! Går i tankarna att köpa en v60/v90[…]

Sprängskiss D5244T5

https://partsouq.com/en/catalog/genuine/unit?c=VOL[…]