Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575878
Hej

Har sedan ca drygt 1 vecka frekvent problem med att bagageluckan öppnar sig - utan att jag tryckt på knappen i nyckeln eller vidrört knappen på själva bagageluckan.

Jag har haft bilen sedan ny = oktober år 2003 och aldrig haft det problemet tidigare.

Problemet uppstår endast när bilen är upplåst och stillastående (oavsett plats) eller ibland under körning, men alltså INTE när bilen är LÅST och stillastående.

Den har bara gått ca 6700 mil - mycket märkligt tycker jag...

Någon som har ett tips?

Hälsningar Christian Sjöberg
#1575927
Problem med låsmekanism alltså och bagageluckan flyger upp?
Eller bara info I meddelande rutan om att bakluckanär ej låst? .
Jag skulle smörja låset ordentligt och testa öppna/stänga flera gånger.
Annars är det säkert trasig kabel i gångjärnet
#1575952
Tack för svaret!

Förtydligande av problemet är att:
1) Bagageluckan är tung och kan därför EJ öppna upp av sig själv och gå / flyga uppåt = det är det elektriska låset som gör att den går till öppet läge, men den stannar alltså nere (fast i öppet läge).
2) När detta ovanstående händer, så blir det ett felmeddelande i displayen; att bagageluckan är öppen.
3) När jag då (efter felmeddelandet) stänger bagageluckan, så hör jag att den låser ok och jag kan även känna på den att den är ordentligt stängd.
4) Efter ca 1-3 minuter öppnar den sig igen (enligt punkt 1 ovan).
5) Jag har öppnat och stängt bagageluckan många gånger och allt funkar bra med låsnings-mekanismen, men ändå öppnar den sig efter ett tag.

Det mekaniska låset till luckan är helt felfritt och behöver inte smörjas med något, eftersom allt löper fritt och låser sig perfekt när man stänger = det är alltså något annat som initierar att luckan ska öppna sig...

Hälsningar Christian Sjöberg

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]