Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574730
2004 V70n 2,4
Som rubriken säger lyser ABS lampan och tidigare har ESP också lyst men den har varit borta i något drygt år efter krans och sensorbyte. Problemet har sedan kommit och gått i omgångar. Lite som att det är lite glapp, blir lite mer glapp osv för att till sist resultera i ständigt lysande ABS-lampa.

Grejen är att det har fungerat klockrent en period varje gång jag bytt till ny sensor och det faktumet ställer till det i huvudet för mig. Om det var något annat grundfel som krans eller BCM förstår jag inte varför det skulle bli bra en period efter att det tidigare har varit ständigt tänd lampa under åkturen.

Historik:
ABS samt (ibland) ESP-lampa
-byte av sensor och krans v. fram
Bra i nästan ett år

ABS-lampa igen.
-läsning av koder= signal v. fram
-byte av sensor igen
Bra i ett halvår

ABS-lampa igen
-läsning av koder=signal v.fram
-byte av sensor (från Biltema 🤷‍♂️)
Bra i en vecka

Kompletterande info för den som orkar läsa:
Vid läsning av felkoder finns det massa oväsentligt trams som låg/felaktig signal till olika dörrlås. Ingen kommunikation med PDM el DDM och lite annat liknande men inte riktigt något som känns som resultat av felande bromsmodul. Hastighetsmätare och varvräknare har alltid funkat fint.

När jag tittar ner i hålet efter att ha plockat ut givaren ser kransen ut att sitta ganska centrerad i hålet. Den är som sagt bara något år gammal och hyfsat ren.

Ingen sensor jag bytt har sett särskilt smutsig ut och definitivt inte repad/skadad någonstans vare sig ute på sensorn eller själva kabeln.

Jag mäter ganska exakt 690 Ohm på de två tidigare givarna men får inte till något utslag när jag försöker mäta växelström med multimetern. Troligen är multimetern för dålig.

Jag har provat att rengöra och skapa bättre kontakt där givarens kontakt möter honan under huven men det verkar inte ha någon betydelse vad jag gör där.

Centrumbulten är dragen 35Nm +90 grader och axeln känns stum. Axelpackningen ser dock tråkig ut men jag märker som sagt inget glapp och kransen är centrerad i hålet.

Visst är det en gissningslek och jag lutar mot att skicka boxen till recar för omlödning men varför blir det isf bra bara för att jag byter sensorer om vi antar att jag byter bort en som är hel till en ny hel? 🤷‍♂️

Sent tillägg:
När jag mätte den nya Biltema-sensorn har den oändligt motstånd så då kanske just det senaste mysteriet är löst men fortfarande kvarstår frågan varför bilen verkar äta ABS-sensorer utan synliga spår..
Visst kan det hända att jag monterar dessa som en idiot men jag tycker mig vara -mycket- försiktig och använder mig av smörj och mjukt handlag när jag klämmer in kabeln i sina fästen samt har rent och fint där sensorn går i spindeln.

Vad gissar ni som är klokare än mig på?
-Dåliga lödningar i boxen?
-Ej märkbart spel i drivaxeln som av någon anledning inte gör någon skillnad förrän sensorn varit ute i kladdväder och blivit lite smutsig?
-2st Billiga men dåliga sensorer från skruvat som bara höll ett tag fast ändå har identiskt motstånd men oklart om magneten gör sitt jobb.
-Jag monterar sensorerna som en apa men skadar dem inte tillräckligt för att orsaka omedelbara problem.

Hjälp!
#1574768
Nytta endast "Volvo"/Bosch/ATE ABS-givare till din bil , begagnad original är troligen ett mycket bättre val än någon ny "No-Name" Kina-kopia.

Sen, innan du skickar BCM/ABS-modulen till reparation, så kan du byta plats på pinnarna till givarna i kontaktstycket på ABS/BCM-modulen (Pinne 33 byts med 46, och 34 med 45, ta en bild innan...)
Om felkoden inte byter sida efter pinne-byte, så kan du skicka modulen till reparation . NB: Pinnarna får återställas efter felsökningen.
#1575539
Bra idé med bytet mellan pinnarna för felsökning. Jag tackar för det tipset.

För att gräva kaninhålet ännu djupare har systemet bestämt sig för att börja fungera igen trots upprepad uppmätning av oändligt motstånd i givaren som nu sitter v.fram.

Om det spökar igen skall jag skifta pinnarna enligt din instruktion.
#1576923
ABS-lampan är åter och ett tag trodde jag att ett nytt batteri löst problemet.
Om jag skarvar på en förlängning från sensor höger fram till hona vänster fram skickar den en bra dataström. Kontakt från hona till BCM och funktion av BCM bör därmed vara bekräftat ok.

ABS-sensor vänster fram ger just nu ingen signal. Enligt uteslutandet ovan finns problemet mellan hjulet och honkontakten. Med tanke på att jag är inne på sensor nr 3 måste det nästan vara något ”mekaniskt” hur bra det än ser ut. Ringen ser ut att sitta rätt och är rimligt ren. Inget skav finns på givare eller kabel. Jag känner inget glapp i hjullagret. Centrumbulten var bra sist jag kollade. Lite vibrationer finns efter drivaxelbyte.
Anekdotiskt tycker jag att problemet dyker upp vid säsongsskiftet dvs runt 0 grader och lite kladd.
Vad missar jag?
Någon som sitter på en bild av hur kransen syns i hålet på spindeln? Kanske ska den inte vara i mitten? Ska den vara lite off åt något håll?
#1576949
Kransen får synas i mitten av hålet, men det finns en viss tolerans.

Rengör noggrant ytan på spindeln där givaren sitter, peta bort all rost.

Byt till en (begagnad) Volvo/Bosch/ATE givare, inte från någon andra.
Om du inte vill/kan byta givare än, ta givaren från höger framhjul och se om den ger signal när den sitter i vänster hjulspindel.

Kontrollera att kontakterna i bilens kontaktstycke till vänster givare fram inte har blivit utvidgad ("Pin-fit/tension")

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]