Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572374
Hej! Jag har en Volvo v70n 2,4T 2002 som fått lite problem… Mitt i en ganska kraftig acceleration började motorlampan blinka och bilen började lukta soppa och det lät som att den bara gick på 4 cylindrar.

När jag sen kopplade in felkodsläsaren visade den mycket riktigt att bilen misstände på en av cylindrarna. Koderna jag fick var (3503. Misfire, at least one cylinder. Emissions impact/catalytic converter damage) samt (3513. Misfire cylinder 1, Emissions impact/catalytic converter damage).

Testade då att byta plats på tändspolarna på 1:a och 2:a cylindern. Då förflyttades problemet och cylinder 2 började misstända istället. Antog då att det var tändspolen det var fel på så köpte en ny på biltema. (Dubbelkollade att det var samma artikelnummer som på originalspolen).

När jag sen bytt spole och startar igång bilen igen så går den sämre än vad den gjorde innan. Misständer fortfarande samt att den verkar gått in i något nödläge då det inte går att varva över 3000 varv/minuten. Får nu en ny felkod (91B7. Throttle unit, faulty signal).

Läste på lite och fick upp att det kan ha o göra med gasspjället. Plockade den det och gjorde rent men ingen skillnad märks.

Vad kan det vara för fel?

Tacksam för hjälp!
Mvh Arvid
Startmotor byte

Hej. Skulle behöva lite hjälp med startm[…]

Ja, generellt sett kan det vara lättare at pr[…]

har du läst av elen till pedalen och inte upp[…]

Hade liknande på min för massa år[…]