Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572340
Enligt den här videon är tecken på trasig luftmassemätare att motorn fortsätter gå om man drar ut den:



Häromveckan bytte jag min luftmassemätare då jag tidigare fått felkod på denna. Testade att dra ur den och mycket riktigt som videon säger fortsätter motorn gå när jag drar ut den vilket ska tyda på att den är trasig.

Problemet är att med den nya luftmassemätaren installerad har jag samma beteende. Motorn fortsätter gå oavsett om jag har den ikopplad eller inte.

Vad beror detta på? Jag har även lagt märke till att förbrukningen inte förändras oavsett om den nya är ipluggad eller ej. Bilen verkar inte ens bry sig om luftmassemätaren är ikopplad eller inte. Kan tillägga att jag även kollat säkringen och den är hel.

Är det min nya luftmassemätare som också är trasig?

Eller är det kanske så att på Volvo motorn inte ska stanna om man drar ut luftmassemätaren? Hur kan jag kolla att min nya luftmassemätare fungerar korrekt?

Tack för mig!

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

De flesta XC90 är välutrustade. Det komm[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]