Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70turbojs
#1571834
Hej! Jag har en v70 2.5T från 2005 med ena ljuddämparen borttagen och en sportljuddämpare längst bak. Mina nuvarande spridare (bruna) tickar en del men bilen går jättebra men har köpt ljusblåa spridare från en T5a i hopp om att de kanske tickar mindre. Nu är min fråga, kommer det att funka? Kommer bilen gå sämre med dem ljusblåa spridarna?
av rosefors
#1571843
Du kan inte byta spridare till annan sort sådär hursomhelst. Spridarna måste överrensstämma med mappningen. Så nej, det kommer inte funka.
av V70turbojs
#1571865
Efter massa googlande så har jag fått fram att orange/bruna är 315cc/min, vita är 350cc/min & ljusblå är 395cc/mm. Någon skrev också att ljusblå & vita flödar lika mycket bara de att de ljusblåa kan man ställa upp mer vid högre bar. Räknar man skillnaden mellan vita och orange/bruna så är de 11% skillnad & mellan ljusblå och orange/bruna 25% skillnad.. någonstans har jag läst att 25% skillnad klarar original mapp, stämmer detta? Annars får jag prova och se hur bilen går. Har inga andra planer på att bygga vidare som tillexempel större turbo osv. Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1571880
Vita och ljusblå flödar i princip samma vid samma tryck. Vita är specade till 350 @ 3 bar och vita till 393 @ 3,8 bar, men vid 3 bar så ger dem lika mycket så när som på nån enstaka cc. Ingen av dem tål högre tryck än den andra. Att mappen skulle kunna justera 25% är tveksamt, 10 kan den nog klara. Det är klart att systemet skulle kunna reglera 25% skillnad, men då kommer den gå i nödläge istället hela tiden.

Dessutom så är väl dem spridarna som sitter på 2,5T på 334cc med nummer som slutar på 831. 315cc är väl dem äldre 2,4T och ännu äldre T5 som hade. Man kan inte enbart gå på färgen, men lär titta på numret på dem.
av V70turbojs
#1571888
Tack för svaret! Jo precis, 334cc är korrekt det var jag som läste fel. Om ljusblå flödar lika mycket som vita (350cc) så är det bara 4,8% skillnad så det borde ju gå isåfall.. är det 3 bar original på 2.5t?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1571889
-831 är ju specade till 334 @ 3 bar så det är ju så pass liten skillnad att det bör gå oavsett systemtryck

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]