Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571087
Hej!

Som några av er känner till så har jag länge haft en motorlampa som lyst och klagat med koden ECM-4201 som klagar på katen, dock så sade man att det kunde vara flera andra fel som gav felkoden utan att det just var katen.

T ex sensorerna före och efter katen.

Jag mätte på sensorn fram och fick ingen som helst signal när motorn gick ett par minuter så jag tänkte att då är det den som måste vara fel. Jag bytte den och släckte motorlampan.

Veckan därefter åkte jag in på besiktningen (1 timmes bilkörning) och bilen körde utan några som helst problem, ingen motorlampa som tändes eller något.

Dock efter att jag kört en kvart från besiktningen så tändes motorlampan och jag tänkte helt enkelt att då måste det ha varit fel på sensorn jag satte i, och förväntade mig samma felkod som tidigare. (köpte begagnad).

När jag kommer hem och läser in Volvo Vida så finner jag inte felkoder alls som ska ge motorlampa :-/

De felkoder jag läser ut efter flera försök är CEM-1A59 (AUM) och UEM-0004 (Siren), men ändå får jag motorlampa?

Dessutom när jag kollar i besiktningsprotokollet så står det både "felindikator motorelektronik, varnar för fel i systemet" och "ombordsdiagnossystem felkoder identifierad", men de nämnde aldrig något till mig om vare sig koder eller motorlampa? (som dessutom är släckt när jag åker därifrån)

En annan fråga sedan. Jag sitter och letar i Volvo Vida efter sensors OEM nummer, men jag hittar inte någon av sensorerna som sitter på avgassystemet någonstans? Varken den före eller den efter. Vart ska de finnas?

Anledningen är helt enkelt att på flera olika sajter med reservdelar så skriver vissa att olika sensorer får endast sitta efter katalysatorn, eller bara före, medan på andra så kan samma sensor sitta både framför och bakom, dvs att de är samma?

Tack på förhand för tips.

Mvh

Ami
v70 2004 2,4 170 hk
#1574764
Jag ringde besiktningen när jag kom hem, men de ringde inte upp förrän dagen efter. De hade inga som helst anteckningar på vilken felkoden var, men som sagt, jag misstänker att det har med främre lamdan att göra.

Läste på ett annat forum att de flesta koder som besiktningen läser är "powertrain" koder.

FInns det någon som har ett schema med OEM nummer för lambdasonderna?

Som sagt så finne rjag dem inte i Volvo Vida 2014.


En annan fråga som dykt upp: en bekant påstår att jag borde kunna se ABS enheten för bilen i volvo vida, men jag har aldrig sett den där. Stämmer detta? Jag har aldrig fått några felkoder som har med ABS att göra.

Jag hoppas någon av er kan ge lite ljus på detta >.>

Jag tänkte kolla på lambdasensorn som satt på sedan tidigare, men just nu vet jag inte alls vart den har tagit vägen tyvärr...

Bytt bakfjädrar på min XC60, enkelt.

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]