Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av appleseed
#1570956
Jag har en 2009 S60 där senaste batteribyte gjordes runt 2015-2016 tror jag. Jag har de senaste åren (i kalla temperaturer) haft mycket problem med att bilen inte startat. Det beror antagligen på att jag aldrig kört några längre sträckor då jag mest kört till och från jobbet (30 min färd) och inte underhållsladdat något. Jag införskaffade mig dock snabbt både en startbooster och lite senare också en billaddare (CTEK MXS 5) och allt har funkat bra tills nu. Igår märkte jag när jag kopplade in laddaren att den inte kom förbi steg 1 (desulphation) och idag startade inte bilen, trots att jag haft laddaren ikopplad.

Jag antar att det blivit dags att byta batteri, och då skriver jag här för att be om råd om vilket batteri jag bör skaffa.

Detta är det som sitter i bilen idag: Bild
av UnleashFusion
#1570959
appleseed skrev: tis 20 feb 2024, 14:41 Jag har en 2009 S60 där senaste batteribyte gjordes runt 2015-2016 tror jag. Jag har de senaste åren (i kalla temperaturer) haft mycket problem med att bilen inte startat. Det beror antagligen på att jag aldrig kört några längre sträckor då jag mest kört till och från jobbet (30 min färd) och inte underhållsladdat något. Jag införskaffade mig dock snabbt både en startbooster och lite senare också en billaddare (CTEK MXS 5) och allt har funkat bra tills nu. Igår märkte jag när jag kopplade in laddaren att den inte kom förbi steg 1 (desulphation) och idag startade inte bilen, trots att jag haft laddaren ikopplad.

Jag antar att det blivit dags att byta batteri, och då skriver jag här för att be om råd om vilket batteri jag bör skaffa.

Detta är det som sitter i bilen idag: Bild
har du närheten av Bilia eller Volvo-verkstad? åk in och fråga vad det kostar: https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... batterier/ - skriv in reg. så ser du vilka batterier som passar din bil: om jag inte har fel kan du ha 2 olika, ena är samma styrka som på bilden eller en större batteri som är 90ah, 800A istället för 60Ah, 520A (ifall du tar den större så är väl frågan om du får plats med den). annars kan du ju köpa batteriet samt låta verkstad sätta i.
av ziggeman
#1571043
Som ovan skriver, det finns två olika storlekar av batterier som passar. Båda passar MEN den större är till för om man har motorvärmare installerad. Jag har varit i samma situation och jag frågade volvo verkstad, och detta som jag nämner fick jag som svar. Lycka till.
av glock40sw
#1571084
ziggeman skrev: ons 21 feb 2024, 06:05 Som ovan skriver, det finns två olika storlekar av batterier som passar. Båda passar MEN den större är till för om man har motorvärmare installerad. Jag har varit i samma situation och jag frågade volvo verkstad, och detta som jag nämner fick jag som svar. Lycka till.
Det finns INGEN anledning för att montera mindre batteriet än den största som for plats ,om man tänker ha bilen några år till.
Att Volvo monterar små batterier på nya bilar är ekonomi ,om man sparar några hundringar på varje bil ,blir det stora summor vinst på tusentals bilar.
Användarvisningsbild
av COCS
#1571124
Håller delvis inte med: glock40sw

Jag har varit inköpsansvarig av batterier på AB Volvo i mer än 20 år - dock på Lastvagnar, men det spelar ingen roll. På lastbilar används alltid 2 st. batterier och de är anpassade efter bilens uträknade behov - samma sak gäller Volvo personbilar. Priset som Volvo betalar för ett batteri till serieproduktion är ytterst lite i skillnad beroende på storlek (alltså inga 100-lappar - utan snarare 10-30 kr). Det handlar egentligen om att få rätt batterikapacitet i förhållande till fordonets elkonsumtion och vad generatorn är anpassad till. Att köpa ett s.k. större batteri än vad som är specificerat för just din modell är mer eller mindre meningslöst, eftersom generatorn inte är anpassad till ett större batteri. Dock har jag själv ändå köpt större batteri till både min Volvo och min Mercedes (Diesel), men det kräver då att man laddar separat med jämna mellanrum, för generatorn orkar inte helt ladda upp ett större batteri (bara endast om man kör längre sträckor flera gånger i veckan).

Så min rekommendation är att köpa det batteri som ska vara i just din bil (anpassat till din generator).

Hälsningar Christian Sjöberg
av glock40sw
#1571141
Jag tror inte att generators prestanda kan vara orsak för oladdade batterier ,det var annat förut när vanlig effekt på generator var runt 60A ,i dag laddar vanliga personbils generatorer upp till 150A som räcker bra. Det finns en annan mindre känt problem ,nämligen laddningmottaglighet . Volvo har placerat batteriet i den kallaste platsen i bilen som gör problemet värre.
Skärmbild 2024-02-22 083033.png
Skärmbild 2024-02-22 083033.png (16.89 KiB) Visad 267 gånger

Testade att koppla ur batteriet över natten. […]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]