Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lrom
#1570696
En fråga angående att starta i backe. Farsan köpte en 2011 XC90 D5 AWD Automat som rullar sakta bakåt när man ska starta i en uppförsbacke. I mindre lutning så klarar den precis att hålla bilen men vid lite brantare start så rullar den sakta bakåt.

Jag har en XC90 2008 D5 automat och var tvungen att testa hur min betedde sig i jämförelse, den klarar av att stå still även i branta backar när man har Drive i och ska köra iväg.
Nu är jag lite osäker på hur detta fungerar och vad det är som förhindrar bilen att rulla bakåt, jag sökte i manualen till min, en pdf-fil, efter hill hold eller liknande men nämns inget sådant i den.

Jag vet inte om det är växellådan som håller bilen på något sätt eller om det är bromsarna som används?
Vad tror ni det beror på att hans rullar sakta bakåt medan min står still utan problem även i branta backar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1570701
Det är växellådan som har en svag drivning vid tomgång då båda bilarna har en traditionell momentomvandlarväxellåda.
av lrom
#1570706
MartinS skrev: sön 18 feb 2024, 11:41 Det är växellådan som har en svag drivning vid tomgång då båda bilarna har en traditionell momentomvandlarväxellåda.
Okej! Kan man misstänka att allt inte är helt i sin ordning om bilen rullar bakåt i relativt svag lutning eller är det normalt och inget att bry sig om?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570797
Finns ju "automatik" som "håller" bilen i backe, vet ej hur vanligt det är. På våran Subaru (4X4) är där en knapp för det. Dock är det vanligare med lätt anliggande broms. Prova att lägga din bil i N-läge i en backe och släpp bromsen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1570798
Hill Start Assis finns inte på den gamla generationen XC90.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]