Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570397
Hej!

Har problem med min motorfläkt, den går på högvarv vid högre hastigheter. Speciellt över 80km/h och uppåt, låter likt ett flygplan till och från men varvar ner i samband med att motorn varvar ner.

Följande är gjort på bilen:
Termostat är bytt, motorfläkt är bytt och AC:n är påfylld till max.

Innan jag gjorde AC-service så gick fläkten på högvarv i alla hastigheter, även på tomgång. Efter Ac-servicen började fläkten bete sig annorlunda och går nu endast på högvarv vid högre hastigheter.
Har läst en del på forumet och därför utfört dessa stegen från tidigare trådar. Hade hopp om att det skulle lösa problemet helt men felet kvarstår ändå även fast det blivit märkbar skillnad.

(Det så kallade effektsteget som sitter på fläktramen är alltså bytt), likväl att termostaten som är den enda tempgivaren i bilen är bytt.
Förändring skede i samband med AC-service, har ringt firman som gjorde Ac-servicen för att utesluta och det gick rätt till. Fick svaret att maskinen sköter mixen mellan olja och gas vid påfyllning av systemet, så det ska vara korrekt utfört.

Vidare är jag inne på att skaffa en riktig felkodsläsare, har en enkel variant (OBD2) men inte lyckats hitta någon felkod. Skulle en bättre variant kanske kunna ge mig någon felkod?
Är väl också inne i tankegångarna om det är något fel på bilens huvuddator (ECU) eftersom att jag vet att den skickar signaler till motorfläkten om reglering av fläktens hastighet.
Sedan har jag också kikat på säkringar, men uppfattar endast att det är effektsteget det handlar om för fläkten, kan inte utläsa i manualen att det finns någon separat säkring för motorfläkten? (Här kan jag vara ute och cykla).

Inlägget kanske blev något långt, är tacksam till dem som läser och hjälper till!
Önskar er en god dag.
Pontus
#1570517
glock40sw skrev:Det är ECM som styr fläkten och for styrsignaler från två givare .
Skärmbild 2023-07-24 050905.png
Skärmbild 2023-07-24 050803.png
Tack det var till stor hjälp! Blir till att kolla över givare då och se vad jag kan hitta gällande dem. Uppdaterar tråden om jag kommer fram till lösningen.
#1571101
Har undersökt och kommit vidare men har svårt att hitta högtrycksgivaren som ska sitta på torkfiltret. Torkfiltret ska väl vara placerat på eller bredvid kondensatorn? Har kollat via bilden som jag fick av glock40sw men kan inte se att givaren befinner sig på den platsen. Har rivit ner motorfläkten för att få bättre översikt men kan fortfarande inte hitta givaren.

Har följt både lågtrycksröret och högtrycksröret som går från AC kompressorn, och uppfattar att lågtrycksröret går till kondensatorn, möjligt att torkfiltret befinner sig bakom och enda lösningen blir att riva fronten för att komma åt det?

Någon kunnig får gärna upplysa mig, hade varit otroligt behjälpligt!
Varit svårt att hitta information om denna givare på internet runt Volvo om placering. (Eller så är det jag som inte gör tillräckliga sökningar).
#1571176
Uppdatering:
För att hitta tryckgivaren så besökte jag Volvo, fick en sprängskiss (stort tack!) och kom fram till att givaren satt längst ner på kondensorn på vänster sida på bilen (när man står framifrån). Precis som glock40sw bild visade (men något längre ner för att vara exakt).
Behövde ta loss fronten på bilen för att komma åt givaren (annars går det inte). Fick mät givaren med multimeter och fick ingen kontinuitet överhuvudtaget, vilket enkelt betyder att givaren är konstant öppen och inte stänger som den ska göra för att fungera som den ska.
Planen nu är att införskaffa en ny givare och förhoppningen är att det löser problemet för mig med motorfläkten.

Men jag har en fråga: Är det så att det finns en säkerhetsbrytare/anordning som gör att ingen gas släpps ut när man monterar av givaren? Eller behöver man tömma hela ac-systemet på gas innan man kan montera av givaren?
Har för mig att jag såg i en tråd (som jag inte hittar) att det ska finnas en sådan spärr inbyggd, men är inte hundra procent säker.
Hoppas någon har koll på läget!

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]