Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570210
Säkringen löser ut när jag pluggar i värmaren.

Har rengjort jordpunkten och testat med och utan kupévärmare inpluggad. Har också öppnat uttaget i bilen men det såg bra ut.

Kan det vara doppvärmaren eller?

XC70 -04 om det spelar någon roll.
#1570213
Har du något annat som går på samma säkringskrets? Med ett par el-element eller andra större förbrukare som redan går på samma säkring så blåser du säkringen när du sticker i uttaget utan att det är fel någonstans.

Har du inget på säkringen och den går på en gång torde du ha någon typ av kortslutning. Det bör gå att mäta sig fram till var. Det kan mycket väl vara värmeelementet -- men det är betydligt vanligare att du får en helt öppen krets där när värmaren går sönder.

Kortslutning är ofta kabelskav eller liknande.
#1570216
Malmstroem skrev:Har du något annat som går på samma säkringskrets? Med ett par el-element eller andra större förbrukare som redan går på samma säkring så blåser du säkringen när du sticker i uttaget utan att det är fel någonstans.

Har du inget på säkringen och den går på en gång torde du ha någon typ av kortslutning. Det bör gå att mäta sig fram till var. Det kan mycket väl vara värmeelementet -- men det är betydligt vanligare att du får en helt öppen krets där när värmaren går sönder.

Kortslutning är ofta kabelskav eller liknande.
Tack, ska ta fram multimetern och ge det ett försök. Det är dedikerade motorvärmarstoplar på jobbet som börjat lösa ut så jag tror inte att annan belastning påverkar.

Dock tyckte jag mig känns lite lukt av elbrand inne i kupén en gång när den löst ut så jag börjar nog inifrån bilen och jobbar mig ut.
#1570575
Har varit full rulle men nu har jag fått in bilen i garaget och mätt lite.

Uttaget i kupén ser fint ut, ingen kortis inne i det i alla fall.

När jag pluggar i kontakten i bilen och mäter över stiften som ska in i vägguttaget så får jag 1.1 kOhm mellan stiften för nolla och fas. Det låter mycket tycker jag?

Ska försöka se om kabeln förgrenar sig så jag kan koppla bort motorvärmare för att försöka isolera problemet något.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]