Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strimis10
#1570649
Okej, har tänkt kolla på hur mycket det kostar med att byta alla moduler men då behöver jag ju veta hur många det finns.
så jag räknar en ECM, en abs enhet? (behöver man byta den?), en CEMs o en REM. är det några jag missar nu?, eller behöver man byta allt som dem pratar med också?

och hur viktigt är det att det blir exakt samma? jag fattar att det ska vara samma motor men utöver det, behöver den vara likadant utrustad eller kan det vara en senare årsmodell typ 04 t.ex? och kan det vara från en s60 eller s80?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1570658
Donator-bilen får vara från samma år med samma utrustning, motor och växellåda, gärna så nära din bils chassis-nr som möjligt (strukturvecka).
CEM, ECM, BCM/ABS och en nyckel (chip) är minimum av vad som får bytas. (inte REM, om den är OK)
Fortfarande inget garanti på att detta kommer att fungera, då en av bilarna kan ha uppdaterad programvara, som inte lirar med bilens övriga moduler.

2004 går inte, pga fel CAN-bus generation m.m, 2001 kan gå, men lite osäkert pga Volvo gjorde flera ändringar mellan 2000 och 2001. 2002 går inte pga CAN-bus generation m.m. (jo, om man byter absolut alla moduler och hela kabelhärvan så kan du välja 2000-2002, men inte nyare pga motorn)
S60/S80 går inte pga annan programvara, bakljus/lucka. (jo, man kan troligen få en körbar bil, men inte 100% funktion)
Om din bil har El-stolar, och inte donatorbilen, kan man inte köra stolen mer än 30 sek efter start. (Vid omvänd tillfälle kommer du att få felkoder på PSM.
Om inte bilarna har lika många Airbags, (t.ex passagerarsidan) kommer bilen att tända Airbag-lampan, inkl felkoder som inte kan raderas... (olik config. mellan CEM och SRS)
Och så vidare...

EDIT: om man kan få moduler programmerad, så går det mycket lättare att få sakar att lira samman, men inte många som gör det numera på våra gamla bilar. (Omprogrammera VIN-nummer i ECM, CarConfig i CEM ock så vidare, så kan man mixa moduler och år lite friare)
Detta var något som (forum-medlem) @johnnype sysslade med tidigare, vet inte om han gör så numera, eller om någon annan har denna kunskap och utrustning.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]