Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LuSndbrg
#1569469
Hej,
Jag fick upp meddelande om lågt oljetryck - stanna omedelbart.
Med bilen hemma igen, v70n -01 140hk, så har jag felsökt med obdll och det resulterade inte i något direkt matnyttigt.
Jag har såklart kontrollerat oljenivå vilken är bra.

Nästa steg är jag osäker på, så jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska fortsätta med det här.

Kan tilläggas att bilen nyligen tröck ur sig olja genom packboxar vid kamrem. Detta blev åtgärdat samt kamrem+vattenpump bytt på verkstad för ca 1 månad sedan.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1569539
Oljefällan skrivs det en del om, kollade iofs aldrig den på vår gamla 2,4t -01 utan jag gjorde fyra olje- och filterbyten mellan 30-100 mil.

Inte helt ovanligt med slarv gällande oljebyten på gamla bilar och som ett brev på posten slammar motorerna igen.
av LuSndbrg
#1569559
lennarte skrev: mån 05 feb 2024, 22:29 Försökt "ta ut" felkoder??
Jag är rätt ny på det här med att läsa av felkoder ska jag erkänna. Det jag gjort är att läsa av dom, redarat dom och åtgärdat "vid behov". Men den har inte visat några som jag skulle koppla till det här problemet.
av LuSndbrg
#1569560
Jallemet skrev: tis 06 feb 2024, 03:30 Oljefällan skrivs det en del om, kollade iofs aldrig den på vår gamla 2,4t -01 utan jag gjorde fyra olje- och filterbyten mellan 30-100 mil.

Inte helt ovanligt med slarv gällande oljebyten på gamla bilar och som ett brev på posten slammar motorerna igen.
Jo folk är bra på att slarva med det helt klart.
Oljefällan och vevhusventilation verkar vara en riktig klassiker.
av LuSndbrg
#1569575
Så, jag bytte oljetrycksgivaren och drog igång bilen. Inga felmeddelanden.

Vevhusventilationen verkar vara bra då den bygger undertryck och som jag förstått det ska den göra så om allt är i sin ordning.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1569606

LuSndbrg skrev:Så, jag bytte oljetrycksgivaren och drog igång bilen. Inga felmeddelanden.

Vevhusventilationen verkar vara bra då den bygger undertryck och som jag förstått det ska den göra så om allt är i sin ordning.
Härligt, då håller jag tummarna att det rullar på!
av LuSndbrg
#1570867
m2c skrev: fre 09 feb 2024, 20:54 När du fick varningen, hade du precis innan varvat motorn mer än vanligt. Tex gjort en kickdown?
Nej inget sådant, vanlig lugn körning i ca 100km/h.

Efter givarbytet så började den varna igen efter 5 km. Sen dess har den stått, jag ska plocka ner tråget och inspektera när andan faller på.
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]