Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570882
Du skrev så här: Kan tilläggas att bilen nyligen tröck ur sig olja genom packboxar vid kamrem. Detta blev åtgärdat samt kamrem+vattenpump bytt på verkstad för ca 1 månad sedan.
Innebär åtgärdande att någon plockat ner vevhus biten och rengjort fälla, bytt slangar, ingångar etc eller bara bytt själva packboxen ihop med kamrem+vattenpump?
Om det bara byttes packbox så har du sannolikt lösningen på ditt problem= att göra i ordning ventilationen och dess komponenter.
av LuSndbrg
#1571132
SnurreSprätt skrev:Du skrev så här: Kan tilläggas att bilen nyligen tröck ur sig olja genom packboxar vid kamrem. Detta blev åtgärdat samt kamrem+vattenpump bytt på verkstad för ca 1 månad sedan.
Innebär åtgärdande att någon plockat ner vevhus biten och rengjort fälla, bytt slangar, ingångar etc eller bara bytt själva packboxen ihop med kamrem+vattenpump?
Om det bara byttes packbox så har du sannolikt lösningen på ditt problem= att göra i ordning ventilationen och dess komponenter.
Vevhusventilationen - orsaken till att packboxarna gick. Jag förstår hur du menar.
Jag har inte gjort iordning vevhusventen i tron om att den fungerar då den "suger" bra...

Jag förstår inte riktigt på vilket sätt den påverkar oljetrycket, skulle någon kunna ge en enkel förklaring?
av LuSndbrg
#1571204
Att en igensatt vevhusventilation skapar ett för högt tryck, och att en packbox går som följd, det förstår jag.
Nu larmar den för ett lågt tryck... som jag tänker borde en igensatt vevhusventilation alltså saboterat något annat för att trycket inte ska kunna hållas uppe?

Det puffar varken ur oljepåfyllning eller oljesticka, snarare tvärtom att det "suger"...

Det här blev ett litet "tänka högt"-inlägg, jag kommer nog plocka ner vevhusventen i helgen och inspektera ändå.

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]