Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1569256
Hejsan!

Jag ska byta till förstärkta fjädrar bak på min V70 i vår, har gjort det flertalet gånger förut men har då behövt böka med att sänka länkarmen osv. Jag är ute efter ett alternativ som inte innefattar sänkning av länkarmen eller att man stressar bussningarna genom att böja ned hela axeln hur långt som helst.

Vet att det finns specialverktyg från Volvo men ja, detta är ju såklart väldigt dyrt, säkerligen minst 10.000kr.

Jag har hittat dessa två, någon som vet ifall de funkar och får plats?

Nummer 1: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000035732

&

Nummer 2: https://verktygsboden.se/garage-verksta ... JuEALw_wcB

Vad tror ni om dessa alternativ?

Nr:2 tror jag kan vara för trångt då den liknar volvos men saknar två st. större distanser så du kommer längre in mot fjädern då alla armar är i vägen.

Nr:1 hoppas jag på mest, tänker att man borde kanske få ut den om man kan lirka ut den gängade pinnen som kommer sticka ut från fjädern efter den är komprimerad.
#1569272
Jallemet skrev: fre 02 feb 2024, 18:37 Jag har nummer 2 och den funkar fram, sjukt klumpig men säker. Inte provat om den går att använda bak.
Ja det är just det om den eventuellt funkar bak, okänt dock. Volvos egna ser likadan ut fast där behöver man två distanser för att komma närmare fjädern. Okänt om man kommer lika nära med denna.
#1572381
Tillägg ny fråga:

Jag har lyckats hitta ett verktyg som ska funka men nu till andra frågan.

Originalfjädrarna är 155mm i diameter. Flertalet ”förstärkta fjädrar” bak av kvalité är 158mm i diameter som enligt informationen ska passa, men upplevde att dessa inte passar i övre gummisäte. Någon som vet om det faktiskt passar? Vill inte försöka för mycket och riskera skada fjädern så öppet köp bryts.
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.