Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568326
Hej, jag har en volvo s60 2012 som gått runt 25.000mil.

När jag köpte bilen för 2 år sen så hade den skakningar vid runt 80-100 km/h, tänkte att det troligen är däcken som är obalanserade.

Lämnade in bilen och däcken var obalanserade, men efter dom blivit balanserade så är skakningar fortfarande kvar, samt har jag dom när jag kör med vinter däcken.

Skakningarna har minskat med tiden men kan exempel inte åka med släp för då blir dom kraftigare. Skaknigarna var förut i hela bilen men har blivit mer i ratten på senaste tiden.
Har lämnat in bilen på mekonomen och felsökt, dom menar på att det är bussningarna till länkarmen som är felet. Men för en månad sen så lämnade jag in bilen på skobes för service och frågade om dom kunde ta en kik på bussningarna men han tyckte dom såg bra ut och inte behövdes bytas.

Nu till nutid, jag skulle åka med bilen för någon dag sen och när jag börjar släppa upp kopplingen så börjar det låta ungefär som en remm som är dålig och låter i vissa lägen eller lite knackande liknande från hjulen. Drar ner kopplingen direkt och då försvinner ljudet, drar sedan ner igen och det fortsätter. Jag åker sedan iväg med bilen och i svängarna så låter det som mest, ljudet ligger kvar hela bilstreckan, men minskar med tiden.
Nu idag när jag skulle åka till mekonomen så lät det inget alls.

Undrar vad det kan vara som är fel, är inriktad på att det kanske är en drivknut som det är fel på?
Kollade med mekonomen och det skulle kosta runt 4.7k för byta hela vänster drivaxel och 3.8k att byta yttre drivknut, men vet inte riktigt vilken drivknut det är fel på.
Någon som kan hjälpa?


Har ett litet problem till som jag tänkte fråga om i samma inlägg, ibland får jag väldigt starka skakningar i hela bilen, vid gas pådrag. Känns som det kommer från motorn, är som att inte riktigt alla cylindrar funkar som dom ska.
Om jag ligger på runt 1500 varv så skakar det så pass mycket så det inte går att köra riktigt och om jag istället då gasar upp till runt 2500 varv så försvinner skaknigarna, det är så på alla växlar när det händer.
Det känns som det är helt randomiserat, för jag kan ha kört i 2 timmar och sen helt plötsligt kommer det, sen om jag växlar ner och kör runt 2.5k-3k varvtal så försvinner det oftast inom 10-20 min.
Har haft problem med en insprutare tidigare som kråglat och ibland är det en del svart stenhård sörja runt en insprutare, undrar om det är den som gör problemet ?

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]