Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonteFjonte
#1568293
Hejsan, jag har en volvo v70n 2001 som är en a traktor. Jag har haft problem med den ett bra tag nu och kan fortfarande inte hitta felet. Jag har bytt min termostat som var sönder i ett par månader men märkte inte av det förens det började bli kallt. Jag bytte den och problemet med de låga varven och att bilen dog började direkt efter.

Det började med att den dog i en korsning och låg på 300-500 varv och skakade. Fick upp motorlampa att det var en söndrig tändspole och den är bytt plus alla tändstift. Problemet med låga varv fortsätter fortfarande. Har bytt bränslefilter och det var inte problemet. Det verkar som att den bara går ner på 300-500 varv när motorn är varm, när sträcket är rakt upp alltså ca 90 grader, men inte när den är kall. Kan det vara temperaturgivare som är dålig och gör att varven blir så låga. Har även plockat av spjällhuset och det såg rätt nytt ut och hade en gul lapp. Detta problem uppstår bara när jag släpper på gasen och ska stanna vid en stopp skylld eller ska stanna vid en rondell och när bilen är varm. När den är kall verkar den funka som vanligt när man släpper på gasen och går ner på 800-1100 varv.

Jag har funderat över många problem som bränsle pump eller spjällhuset men då borde väl problemet vara hela tiden inte bara när motorn är varm? Så om någon vet vad problemet kan vara så skriv gärna det. Har även hört med flera personer som är mekaniker men får olika svar eller 5-6 olika alternativ på saker som kan vara sönder...

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]