Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567443
Hej.

Har ett lustigt elfel på min gamla S80 2.9 aut -99.

Symptomen är liknande som i denna gamla tråden jag länkar till här: viewtopic.php?f=19&t=144451

Det började en morgon för ca 2mån sen på väg till jobbet, då bromsfel stanna omgående sken upp tillsammans med abs, antispinn, srs och bromsvarningslampan, även tempmätaren, hastighetsmätaren och varvräknaren lade av efter några sekunder.
När jag blinkade så blinkade även symbolen för släpvagnsindikator/blinkers i takt.
Bilen började gå som en påse skit rent ut sagt och hostade/hackade.

Lånade felkodsläsare via jobb och fick fram främst dessa jag minns:
ABS: 0093 och 0095. CEM: E000. ECM: Hastighetssignal för låg. ECM: Kommunikation med Cem saknas. SRS: Bälteslås förare signal.

Pratade runt med folk och en verkstad så jag började med att skicka Absmodulen på reparation hos Carnordic.

Efter 2v problemfri körning började felen uppdaga sig igen.

Felindikeringarna och symptomen är i princip samma fortfarande, köpte en Icarsoft för att kunna ha med och läsa felkoderna direkt och hemma.

Sen dess kan det röra sig om timmar/dagar innan felet återkommer.

Vissa gånger går den ok ett tag även när den indikerar på felen, nästa gång kan den börja gå illa direkt efter.
Stänger jag av bilen när den går illa så startar den inte om jag inte väntar över natten eller lossar minuspolen en stund, då går den bra igen.
Ibland kan den gå bra och felindikeringen vara borta igen om den stått ett tag, t.ex över dagen på jobbet, för att oftast komma igen när det behagar..
Det är inte alltid det går det att radera alla felkoder när den väl går illa. Lossar jag däremot minuspolen ett tag, så startar den fint igen och felkoderna är då inga problem att radera helt.

Misstänker att det kan vara något med CEM då jag läst liknande trådar här med liknande symptom men tyvärr utan svar på om felet löstes.. Alla kontaktstycken, reläer och säkringar runt hela bilen har varit av och sprayade med elektronikspray.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]