Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VilleN
#1565581
Tjena, jag har en v70 2.4T som vid kallstart (kallare än 5 plusgrader) varvar upp till 3500-4000 varv för att sen dö. Men om jag startar den igen efteråt så går den på tomgång.

Då till nästa problem, den går väldigt ojämnt på tomgång och pendlar mellan 700 och 1200 varv. Det spelar ingen roll om den är varm eller kall.

Mina misstankar är lmm och spjällhus. Spjällhuset är däremot bytt nån gång de senaste tio åren till ett nytt på volvo. Har tänkt att rengöra lmm samt spjällhus men undrar vad det annars kan vara då jag inte hittat någon som har haft symtomet att bilen dör kall. Har testat dra ut kontakten till lmm medan bilen stått på tomgång men då tvärdör den.

Tack på förhand.
#1567127
Hej!, tack för svar men blir inte riktigt klok då jag inte hittar ventilen på min motor. I tråden som länkade handlade det om en sugmotor om jag förstod det rätt. Kan det vara så att det sitter på ett annat ställe i turbomotorn?
#1568343
Har nu bytt till ett atech spjällhus men har fortfarande liknande symtom men i mindre skala. Den pendlar fortfarande på tomgång men inte lika våldsamt. Den tar även och varvar upp till 1500 varv i 5 sek när man håller nere kopplingen innan en korsning. Är det så att jag måste in på volvo och programmera spjällhuset kanske?

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]