Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1563524
Jättekul att du gillar din "gamla bil". Det är kul med någon som känner så, i dagens samhälle är det ju mycket slit och släng,så det är ovanligt att folk känner så.

Jag håller för övrigt med dig. 😊
Dessutom är det inte alltid bättre med nyare saker.
#1563537
COCS skrev: fre 08 dec 2023, 00:54 Finns det FLER remmar på denna standard S80 - regnr ULZ 843 (2,435 l. bensinmotor 103 kW med AC) som bör bytas - t.ex. rem till AC eller annat?
Finns enbart 2 remmar att byta: Kamrem och multirem. :-)
Kamremmen drar runt kamaxeldreven samt vattenpumpen.
Multiremmen finns 1st av, och den drar ensam runt servopump, AC och generator. Således en viktig rem, för går den av försvinner alla de tre uppradade funktionerna. Öppnar du huven och kikar ner ser du hur multiremmen ensam löper över servopump, ac och generatorn.

"Generatorrem" är fel benämning (kallas oxå för fläktrem ibland även om fläkten är elektrisk haha), då det heter multirem/flerspårsrem/serpentinrem. Kärt barn har många namn.
På äldre bilar hade man ju flera olika remmar som drev varsin grej ex vattenpumpsrem, fläktrem, generatorrem osv. :-)
#1563560
panth0n skrev:"Generatorrem" är fel benämning (kallas oxå för fläktrem ibland även om fläkten är elektrisk haha), då det heter multirem/flerspårsrem/serpentinrem.
Det var ett aktivt val att använda ordet "generatorrem" i tråden eftersom det är vardagligt och väldigt beskrivande vad den driver i kombination med ordet "kamrem".
Jag tror trådstartaren förstod precis vad jag menade och kunde förmedla vidare enkelt till en mekaniker.
Aggregatrem är nog mer rätt annars om man ska prata med exempelvis en reservdelssäljare.
#1563570
Tack igen för svaren!

För ca 120 mil sedan gjordes service på Bilia och då byttes olja & filter i motorn och bromsvätska + uppdatering av någon mjukvara, men INTE styrservoolja, växellådsolja, kylarvätska, så det är väl bra att göra det snart, men jag får ta boka in en annan tid på verkstaden för det senare, då jag jag inte vill göra en alltför stor soppa av det denna gång.

Nu i januari ska det alltså bytas:
1) Kamrem
2) Multirem
3) Bromsklossar fram (vä. & hö.)
4) Kompletta fjäderben fram (vä. & hö.)

Avseende punkt 3 ovan, så sade bilprovningen att klossarna INTE är utslitna (nästan som nya), men att dom däremot spruckit (dom lös med en lampa och visade mig) och kan falla isär. Detta tycker jag är märkligt, för det är original Volvo och även bromsoken fram byttes för några årsedan (med såklart nya klossar). Orkar dock inte klaga på Bilia om detta nu, så enklast att byta till nya klossar (igen).

Avseende punkt 4 ovan, så sade bilprovningen att fjäderbenen är mycket rostskadade och att stötdämparna läcker olja - verkar lite underligt på en bil som bara gått 6600 mil och i övrigt ser ut nästan som ny överallt (också undertill), men även här lös dom med en lampa och visade mig, så det är bara att acceptera och byta till nytt.

Önskar er alla en trevlig helg!

Hälsningar Christian Sjöberg
#1563574
COCS skrev: fre 08 dec 2023, 17:33 Nu i januari ska det alltså bytas:
3) Bromsklossar fram (vä. & hö.)
4) Kompletta fjäderben fram (vä. & hö.)
3: Köp från t.ex. trodo/autodoc/mekster/mister-auto av kända märken (brembo, ATE, zimmerman, m.flera och ta till en lokal verkstad /eller om du kan byta själva. (klossarna kostar inte mycket typ några hundra lappar), bilia/volvo verkstäder tar minst 600-900kr/par och exklusive arbetet som säkert hamnar mellan 1500-2000kr för klossbyte.
4: https://geparts.se/sv/fjaderben-komplet ... -hoge.html - komplette fjäderben vä&hö . (du kan givetvis ringa företaget och kolla ifall dom passar din bil innan du beställer. ; Vparts har också men kostar då närmare ~3000kr/st.
#1563746
Jag måste bara inflika en liten undran om varför man INTE ska byta vattenpumpen? Gäller det även andra delar på bilen att det är bättre att inte byta till en ny del utan låta den gamla sitta kvar? Ska jag låta kamremmen som gått 20000 mil och "fungerar hur bra som helst" sitta kvar också?

Så sent som i fredags när jag hämtade min bil på verkstaden efter generatorbyte så språkade jag lite med mekanikern om just havererade remmar och vad det kan leda till. Han hade just då en V70 inne för motorbyte då vattenpumpen hade skurit vilket hade lett till att multiremmen lossnat och trasslat in sig i kamremmen med motorhaveri som följd.
Det är alltså inte bara lite vattenläckage som en alltför gammal vattenpump kan leda till...

Sedan kan man nog avfärda pratet om original-delar kontra eftermarknadsdelar/piratdelar då det ofta är samma tillverkare som levererar till Volvo som du kan handla på skruvat eller autodoc.
När jag skulle byta kamrem/vattenpump på min ena XC70 för 5 år sedan så köpte jag ett kamrems-kit av samma fabrikat på en tysk hemsida som en annan XC70-ägare fick ditsatt på Bilia.

BMWs "original"-fjädrar som du köper dyrt i Sverige är till många modeller tillverkade av svenska Lesjöfors med "BMW" instansat i dem. Samma fjädrar kan man köpa från Tyskland utan BMW-loggan och då kostar de mindre än hälften...
#1563749
Andreas7777 skrev:Så sent som i fredags när jag hämtade min bil på verkstaden efter generatorbyte så språkade jag lite med mekanikern om just havererade remmar och vad det kan leda till. Han hade just då en V70 inne för motorbyte då vattenpumpen hade skurit vilket hade lett till att multiremmen lossnat och trasslat in sig i kamremmen med motorhaveri som följd.
Hade den bilen också gått endast 7000 mil på 20 år med samma körmönster som trådstartens bil?
Andreas7777 skrev:Sedan kan man nog avfärda pratet om original-delar kontra eftermarknadsdelar/piratdelar då det ofta är samma tillverkare som levererar till Volvo som du kan handla på skruvat eller autodoc.
Har du belägg för att valfri budgetpump på Autodoc skulle ha samma kvalite på material, lager, tätningar och tillverkningstoleranser som originalmonterade Aisin-pumpen? Trådarna på forumet talar ett helt annat språk med exempelvis skovelhjul i plast som trillar i bitar på budgetpumparna.
#1563751
Andreas7777 skrev:Ska jag låta kamremmen som gått 20000 mil och "fungerar hur bra som helst" sitta kvar också?
Är det någon i tråden som skriver det?
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]