Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1563387
Jag är mycket tacksam för era inkomna svar beträffande vattenpumpen på min S80 som bara gått drygt 6600 mil. Jag blir dock såklart förvirrad - eftersom verkstaden som ska byta kamremmen anser att även vattenpumpen bör bytas samtidigt. De vill bara ha ca 800 kr extra för att byta vattenpumpen med kamremsbytet, vilket jag tycker är ett helt ok extra pris. Läser man på Internet, så står det på flera ställen att vattenpumpen (Volvo S80 -04) typ alltid SKA bytas i samband med kamremsbyte. Men ni som svarat tycker inte så. Nu är jag - som redan skrivet - ganska vankelmodig (osäker) på om jag ska låta bli att byta vattenpumpen. Så min sista fråga i detta ämne är: Bortsett från att det förvisso kostar ca 800 kr extra - finns det någon nackdel att dom byter vattenpumpen = det borde väl vara bättre med en ny - eller är den gamla som är Volvo-original bättre av någon anledning?
#1563393
Har aldrig konstaterat en glapp Aisinpump, dvs en Volvo originalpump på ett vitblock >2000åmod/d5.


Vet att det var lite strul med de första vitblockarnas pumpar, kring 850/V70I:s tid men efter det har jag aldrig hört om en skuren eller glapp pump som varit av originalfabrikat. Även hos audidieseln skulle pumparna bytas på ett visst intervall om jag inte missminner mig..

Volvo originalpumpen byter jag vartannat kamremsbyte, dvs när den rullat med bilen i 32.000 mil. Alltså inte särskilt ofta. Efter 32000 mil köper jag att man byter. Det är mååånga mil och då kan man kosta på ett byte till en ny original.

Anledningen till att "man" (läs: jag och många andra) inte byter så ofta är att andra pumpar än original kan t.ex. ha plastimpeller vilket är åt helvete pga de spricker och trillar av efter xxxxx mil, och du vet ju inte vad de stoppar in i din motor även om de säger att den de monterade hade metallimpeller. Exakt detta hände en äldre släktings ene BMW när han var i livet. Märkesverkstad bytte vattenpump till en original, vilket det också visade sig vara, bara det att den nya reservdelen hade plastimpeller. Impellerfan sprack en sommar och motorn kokade.

Är den som sitter där inte glapp/läckande så låt den sitta där i minst 16000 mil till med gott samvete, alt köp en Volvo originalpump (Aisin) och montera den.
800kr för en pump från verkstad låter för billigt för att vara Aisin.
#1563395
Väldigt bra svar från alla er (extra tack till panth0n för förklaringen)!
Nu förstår jag mycket bättre. När jag bytte kamremmen på Volvo-verkstad sist vid 3800 mil oktober år 2013 så byttes INTE vattenpumpen, så det är en original vattenpump (fortfarande). Det finns inga missljud från motorn eller annat, bara det att jag blivit rekommenderad att byta kamremmen eftersom det nu är 10 årsedan sist (2870 mil har den gått sedan senaste kamremsbytet). Jag litar på er och får säga till verkstaden att jag INTE vill ha vattenpumpen bytt och att dom således inte ska pilla alls med den.
Hälsningar Christian Sjöberg
#1563518
Ok, så jag ska be verkstaden byta både kamrem OCH generatorrem = låter som ett mycket bra förslag från er, tack!

Finns det FLER remmar på denna standard S80 - regnr ULZ 843 (2,435 l. bensinmotor 103 kW med AC) som bör bytas - t.ex. rem till AC eller annat?

Vill göra allt det som behövs - även om det kostar mig lite extra (tycker väldigt mycket om min gamla bil).

Tack igen!

Hälsningar Christian Sjöberg

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]