Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StenB66
#1533600
Hej S80-folks :)

Har nyss reggat mig här främst för följande.

Det är så att mina föräldrar båda närmar sig 90. De har en S80 Graphite Edition 170, automat med första reg i jan 2005. Magic Blue metallic. Beige skinn. Integrerad telefon o SIM-kort, dvs nåt som var galet hett då, inte så mycket nu kanske. Men ändå kult, lixom ;)

Den har även hastighetsberoende servo och nån sorts självjusterande bakvagn vi belastning. Ej dragkrok.

Dess allra första år åkte den runt mellan ett par firmor i Stockholmstrakten. Den övergick sedan i privat ägo när en gubbe i Blekinge köpte den. Ett par år senare köpte jag den av honom, då var det sensommaren 2009. Mycket trevlig och seriös dialog med honom i hans kök den gången, minns jag. Den hade då gått ca 4.500 mil.

Sålde den strax därefter vidare till mina föräldrar, som har ägt den sedan dess. Den var lågmilad då, och den är än mer lågmilad nu, bara ca 11.500 mil i skrivande stund.

Under den korta tid jag ägde den, tog jag mig friheten att byta ut de småvräkiga Graphite Edition 7,5 x 17 fälgarna (Thor) till Phoenix 7 x 16 med 215/55-16. Gjorde under både visuellt och för komfort/vändradie ;).

Trots åldern, har den med nåt enstaka undantag servats på Bilia hela vägen; nån gång har det blivit hos den lokala AD-bilverkstaden här i Höllviken av div skäl. Jag känner till mekanikern där sedan länge, vi gick på högstadiet ihop runt 1980, bl a. Han är seriös, erfaren och ansvarstagande.

Larmet strular lite, så man låser med nyckeln och öppnar med klumpen. Den har nyligen fått en liten känga högt på höger bakdörr. Tänk dörruppslag plusplus. Det ska såklart kunna fixas på egna försäkringen, då den alltid varit helförsäkrad.

Klarlacken på plastdetaljer på stötfångare etc är inte tiptop heller. Flagar lite, men på det hela taget är det en synnerligen solid vagn. Milt körd och helt rostfri. Klima och allt annat funkar bra. Några fågelspilletsningar finns, men inte farligt.

Ett ex på dess liv: En söm i förarsätets sidostöd sprack lite för några år sedan, men då tog morsan den till en sko/sadelmakare som fixade det hela på ett föredömligt vis, kostnaden var underordnad. Sitter ännu som en smäck.

Ej automattvättar annat än nån enstaka gång under deras ägo.

Hur känner panelen för denna? Känns det som nåt lite speciellt, eller är det bara GÄSP? :)

Det är alltså inte främst en värderingsfråga, bara lite hur det hela låter i era öron. De kör fortfarande med den, men kanske inte superlänge till...

Mvh Sten
av panth0n
#1533766
Kort och gott sådana bilar jag alltid genom tiderna har köpt.
Ägda av äldre herrar och damer, lågmil, fullservade på verkstad, minimalt skruvad/stylad. Hjul o sånt där lull...bara kul att de vågat sig på något annat än plåtfälgar :-D
Skönhetsfläckarna du nämner är ju normala för åldern. En bil utan dem har mestadels stått inne och inte körts vilket har sina nackdelar.

Hade den varit till salu och jag aktivt letat efter en sådan modell osv. hade jag definitivt ringt på annonsen.

Det du skriver om att ha köpt bilen av en gubbe och ha dialog med denne i kök känner jag igen från nästan alla mina bilaffärer, speciellt den senaste i mars i fjol. Gubben som ägde min V70N-diesel hade cancer och slutet var nära. Frugan hade han förlorat i cancer något år tidigare. De hade åkt på långsemestrar med bilen och inget annat. Bjöds på kaffe och fikabröd vid försäljningen, och en och en annan historia om bilen. Herren gick dessvärre bort i höstas fick jag erfara senast jag kikade om han var vid livet. :-( Skäms i efterhand att jag prutade en tusenlapp på den spruckna rutan som han glömde nämna - ja han såg inte så värst bra pga sjukdomen.
av StenB66
#1566546
Tackar för intressant svar! Förlåt att det gick typ 10 mån… ;-) men det är lite skarpt läge nu då far är avliden sedan ca 1 vecka.

Den är ännu inte på 12000 mil och bes till 25-01-31.

Nytt högkapacitets-Volvo originalbatteri, 90 Ah. Bytt på Bilia i Trelleborg. De körde som sagt inte mycket, så bra med strömbuffert…
Kostade en vacker peng.

Citat från senaste service, från AD Bilverkstad Höllviken typ 200 mil sedan, dvs strax efter mitt förra inlägg:

”Meddelande till kund:
Vänster yttre drivknutsdamask läckage.
Höger bärarm fram lite glapp i bussningar.
Gummi mellan vä o hö framfjäder och
stötdämpare sprucket sà det blir
lite oljud vid gupp.”

Tanklocksmotor kazz.

Ska kolla bucklan på höger bakdörr med en bra bilvårdsfirma i Vellinge. Kanske den inte är så illa som jag trodde ändå. Får se. Återkommer.


Ingen rost - men inte så konstigt, är ju ingen BMW/MB från samma epok :-D .

Har alltid varit pålitlig annars, senast i dag.

Mvh Sten
Användarvisningsbild
av COCS
#1566572
Hej Sten

Om jag var i din situation, så hade jag antingen:
1) Behållt bilen (om du har intresse av den) och ordnat så alla anmärkningar blir åtgärdade.
ELLER
2) Sett till att felen blir åtgärdade och därefter annonserat den på t.ex. Blocket.
ELLER
3) Sålt bilen i nuvarande skick - med info om anmärkningar och s.a.s. bli av med bilen och dess problem.

Finns många bilfirmor som köper in sådana bilar, men man får såklart ganska dåligt betalt...

Lycka till!

Hälsningar Christian Sjöberg
av rosefors
#1566585
Ska bli intressant att höra vad för värdering som görs på denna bil.

Jag tror dock inte det kommer betala sig ekonomiskt att lämna iväg för att få felen åtgärdade.

Sälj som den står, fixa själv eller behåll bilen själv är mitt tips.
av StenB66
#1567210
Hej igen

Tack alla
Plåtskadorna (hö bakdörr och vä framskärm) är reglerade och godkända av Volvia. Okulär skadebesiktning om en dryg vecka,
sedan byte och lack så det är en no-brainer mtp den låga självrisken.
Framvagnsdetaljerna kommer att fixas i sin helhet snart. Yttre drivknutsdamask, höger bärarm fram bussningsglapp och gummi mellan framfjäder/dämpare. En och endast en hjulinställning efter det.

Tanklocksmotorn bör vara baggis att komma runt.

Vi behöver icke den, skaver lite men det funkar inte.

Har gått igenom dokumentationen nu. Mer än jag trodde…
Fan, har tom printat Blocketannonsen från sommaren 2009 när jag köpte den privat. :nerd:
Kommer nog att lägga upp på Blocket lite i förväg snart, mest för att ge det hela tid. Postar här när det är gjort.
Användarvisningsbild
av COCS
#1567326
Hej

Beträffande det som du skrivit och dina bilder, så verkar det ju vara en bra och fin bil. Men jag hade avvaktat med annons och inte gjort s.k. Teaser - tills dess att bilen är klar att säljas. Då kan du ju i annonsen ange ett fast pris eller sälja till högstbjudande. Personligen avskyr jag bilhandlare som på förhand annonserar inkommande bilar (oftast utan bild) som alltså inte är till salu just då (när annonsen finns), men typ på ingående - vad ska det vara bra för? Vem vill ge ett bud eller åka titta på något man inte vet när det är klart att säljas / köpa och vilka problem som kvarstår... Bättre att fixa klart allt som är tänkt ska göras och därefter annonsera (tycker jag). Men önskar dig lycka till!

:-)

Hälsningar Christian Sjöberg
av StenB66
#1569313
Tack Christian
Den kommer ut bättre på bilderna än vad den är. Service/ägarhistorik/maskinellt/interiört är som sagt super. Icke nån rost heller och ganska nytt 90 Ah Volvo originalbatteri (ej billigt).
Det var grejor i framvagnen och karossen som var kruxet. Men jag lade ut den i förtid lik förbannat och nämnde att jag skulle ta verkstadsfixet för ca 10.000 själv först. Tog 1 dag :-o , sedan kom en kille och klapp den rakt av, endast med avdraget för de 10.000 jag hade tagit höjd för i priset. Så den var i princip oprutad. Det blev heller aldrig någon fix via försäkringen på plåtskadorna för Volvia ville inte ens byta framskärmen, än mindre dörren. De skulle riktas/lackas bara. Den var för gammal. Sket i det och köpte nya däck runt om istället, för när skadebesiktaren på Bilia skulle köra in den i hallen så var det fetpunka höger fram :party: . De var ganska rötna, men det kostade typ samma som 2x3000 i självrisk hade gjort. Och på fyra nya sulor gick den helt crazy nice. :-)

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]