Kamrem OCH vattenpump V70 -02

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Kamrem OCH vattenpump V70 -02

Inläggav Mikael-155 ons 25 apr 2007, 16:26

Hej alla Volvoproffs, var inne hos den lokala volvoverkstaden och frågade vänligt om pris på kamremsbyte (16000 mil). Fick då följande svar, citat
Vi byter kamrem spännrullar och styrrullar, sen skall man byta vattenpumpen när man ändå håller på, räkna med 5500-6000 kr. totalt för jobb och delar, slut citat.
Notera att inget annat i 16000-mila servicen görs i detta pris, utan bara det ovan uppräknade.
Är det vanligt att byta vattenpumpen vid kamremsbyte?
Mikael-155
Halkkörning
 
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 26 jan 2006, 10:20
Ort: Göteborg



Inläggav greeeken ons 25 apr 2007, 16:35

Man gör ju det när man nu håller på o rotar där.
Sen om det behövs eller ej ja det vet jag inte.
Har DICE med VIDA. Hjälper gärna till
greeeken
Volvonörd
 
Inlägg: 5313
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 16:02
Ort: Solna
Kör: S60-01 , Saab 900 , Bmw 530

Inläggav varri ons 25 apr 2007, 16:43

inget ovanligt med att byta vattenpumpen, då remmen å de nya spännrullarna kommer dra hårt. Ibland kan vattenpumpar skära/säga upp sig efter några mil med nya rullar och rem. Därför byter man vattenpumpen samtidigt, för att vara på den säkra sidan.

Det har jag alltid gjort vid kamremsbyte, kommer alltid att göra. Dels är det en liten extra kostnad, men kostnaden blir desto mer om det skall göras i efterhand.

Men till sist, det är ju ditt beslut
Stressfläkt is the shit!
Volvo V70 T5 -97
Volvo V40 2.0T -98
varri
Däckkrängare
 
Inlägg: 139
Blev medlem: lör 14 apr 2007, 22:24
Ort: Arvika

Inläggav OrsonGbg ons 25 apr 2007, 18:20

Har inte både Carman och Frigge sagt att detta inte behövs? Att det skulle vara så bra kvalité på vattenpumparna att det var onödigt? Kan ha fått det om bakfoten också men jag har för mig jag läst det här på forumet.
S60 2.5T - Trevlig bil.
OrsonGbg
Uppkörning
 
Inlägg: 252
Blev medlem: ons 27 dec 2006, 21:43
Ort: Göteborg

Inläggav Frigge ons 25 apr 2007, 18:36

OrsonGbg skrev:Har inte både Carman och Frigge sagt att detta inte behövs? Att det skulle vara så bra kvalité på vattenpumparna att det var onödigt? Kan ha fått det om bakfoten också men jag har för mig jag läst det här på forumet.



Min erfarenhet säger allafall att det finns ingen anledning att byta pumpen OM den inte visar några defekter. Än så länge har jag inte varit med om att vattenpumpen har gett upp på den motorn. Som jag ser det är det en onödig utgift. Att vattenpumpen skulle ta skada av nya rullar och ny rem.......... :roll: Nja den går jag inte på :wink:
/Frigge

Ps. Skicka helst inte frågor på PM. Ta det i Forumet istället. Ds
Frigge
Volvotok
 
Inlägg: 2183
Blev medlem: mån 14 nov 2005, 22:21
Ort: Södra Sverige

Inläggav Bänktsson ons 25 apr 2007, 19:32

Har aldrig behövt byta vattenpump på D5'an i samband
med kamremsbyte förutom när det varit vattenläckage.
Där emot är det viktigt att känna så det inte är något glapp
eller missljud, och även kontrollera noga så det inte läcker
vatten. Är det däremot andra gånger remmen bytas
(32.000 mil) så kan det vara läge om man är det minsta
osäker!
Användarvisningsbild
Bänktsson
Halkkörning
 
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 27 jan 2007, 07:49

Inläggav viadrus ons 25 apr 2007, 21:15

Hmm jag ringde min lokala skitverkstad volvobrandt som alla alltid har klagat på för första ggn. Och fick samma svar som du. Sen ringde jag samma firma fast 3 mil härifrån i annan by oxå Volvo Brandt och frågade samma sak där då sa han 2700!!! Jag frågade naturligtvis om dom byter vattenpump oxå? Va?? sa han varför ska du göra det? Vi har aldrig nånsin behövt byta en vattenpump på en d5 och då har vi ändå haft bilar inne som gått över 50 000 mil. det var gammla tdi'n som vi bytte på sa han. konstigt att man får två svar av volvo när det tillomed är samma ägare till lokala verkstäderna oxå. Jag valde den billigare varianten iallafall så får vi se hur det går. Det var 16000 mila service'n.
Volvo v70D5 -02,Volvo 740 -88,Volvo Amazon -63
viadrus
Övningskörning
 
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 18:20

Inläggav Frigge ons 25 apr 2007, 21:58

viadrus skrev:Hmm jag ringde min lokala skitverkstad volvobrandt som alla alltid har klagat på för första ggn. Och fick samma svar som du. Sen ringde jag samma firma fast 3 mil härifrån i annan by oxå Volvo Brandt och frågade samma sak där då sa han 2700!!! Jag frågade naturligtvis om dom byter vattenpump oxå? Va?? sa han varför ska du göra det? Vi har aldrig nånsin behövt byta en vattenpump på en d5 och då har vi ändå haft bilar inne som gått över 50 000 mil. det var gammla tdi'n som vi bytte på sa han. konstigt att man får två svar av volvo när det tillomed är samma ägare till lokala verkstäderna oxå. Jag valde den billigare varianten iallafall så får vi se hur det går. Det var 16000 mila service'n.


Svårt att jämföra...... samma sak på bilprovningen........ muraren...........
snickaren............ osv osv. Olika människor olika svar.

Jag håller själv på att byta tv, gissa om DET är en djungel, olika säljare på samma företag ger olika svar i skillnaden Plasma/LCD eller vilken av dessa som rekomenderar
/Frigge

Ps. Skicka helst inte frågor på PM. Ta det i Forumet istället. Ds
Frigge
Volvotok
 
Inlägg: 2183
Blev medlem: mån 14 nov 2005, 22:21
Ort: Södra Sverige

Inläggav Marbas tor 26 apr 2007, 17:27

Frigge skrev:Svårt att jämföra...... samma sak på bilprovningen........ muraren...........
snickaren............ osv osv. Olika människor olika svar.

Jag håller själv på att byta tv, gissa om DET är en djungel, olika säljare på samma företag ger olika svar i skillnaden Plasma/LCD eller vilken av dessa som rekomenderar


Jag tolkar detta som att alla svar och rekomendationer man får hos en verkstad (både volvoauktoriserad och andra) är personliga erfarenheter från den enskilda meken, såvida det inte grundar sig i en rekommendation/obligatoriskt byte från Volvo. Det betyder att i fallet med vattenpumpen ska man alltså ringa runt till minst 20 verkstäder (behövs så många för att få det statistiskt säkrat), för att sedan sammanställa och besluta om man ska byta pumpen eller inte... Känns bättre att fråga här på forumet då det är enklare och att kunskapen om Volvobilar inte är sämre här än hos en auktoriserad verkstad (om inte ännu bättre).

Hoppas jag nu inte trampade någon på tårna, men ibland känns det som att jag kan min bil bättre än en del auktoriserade mekar...
Marbas
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 793
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 19:18
Ort: Markaryd
Kör: Volvo V50 D5 MY07

Inläggav ljungström tor 26 apr 2007, 17:52

Knepigt sånt där.

Sålde en Passat 1,8T i somras. Bilen hade gått 14.000 mil. Enligt serviceboken skulle kamremmen bytas vid 18.000 mil. Några dagar senare ringer kunden, fly förbannad. Jag har lurat honom, Volkswagen i Vetlanda säger att remmen ska bytas vid 12.000 mil.

Ringde kundmottagaren på VW som köparen pratat med. Jodå, man måste byta kamrem vid 12.000 mil på den motorn för att inte riskera kamremshaveri. Att det står 18.000 mil i serviceboken var inget att bry sig om.

Då ringde jag upp tre andra VW-verkstäder samt Svenska Volkswagen. Alla sa samma sak, rembyte vid 18.000 mil på den motorn och den årsmodellen. Ingen hade varit med om att en kamrem hade gått av innan dess, något som VW i Vetlanda hävdade var vanligt.
Toyota Avensis 2,2 D-Cat Premium Touring -09
Volvo 245 GL -88
Volvo 244 L -77
ljungström
Uppkörning
 
Inlägg: 276
Blev medlem: ons 03 jan 2007, 14:51
Ort: Vetlanda/Holsbybrunn
Kör: Avensis -09, 740 -90, 240 -77




Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kuisma, tottish85, VolvoS6025T och 45 gäster