Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av borstarmicke
#1442912
Har kört Sonax spray förra o förrförra året samt nån liquimoly foam men luktar lite sunk nu igen...

Nån som testat 10% klorinblandning in i friskluftsintaget?

Läst om detta på nätet, men samtidigt är det väl inte bra för värmepaketet i alumummum...

Några tips? Gäller V70 -02.
av nissesvolvo
#1443063
Hade dålig lukt i min gamla V70 nu i vintras. Trodde det va dålig kupefilter eller att dräneringen va täppt. Det va värmepaketet som va kass. Kolla det innan du börjar köpa massa produkter som tar bort lukten.
Användarvisningsbild
av wissel
#1443505
Har ett svagt minne av att "eftergång av ACn" för att torka ut inte är aktiverad som original, jag kollade på min dåvarande V70 2001 där det inte var aktiverat.
Aktiverade det med VIDA och hade efter detta aldrig problem med dålig lukt!!
Bara en tanke som dök upp.....:-)
av xxargs
#1443634
virkonlösning med blomspray och spruta in i dimform och sugs in där du tar ur kupe-filtret när kupefläkten igång i låg fart (och max kylläge på spjällen i värmepaketet) är nog den mest skonsamma DIY-lösninge då denna är inte lika akalisk som klorin-lösning men samma 'klor-verkan'

sedan är 10% blandning klorin i vatten lite väl stark - räcker med 2 matskedar/liter för 0.1% aktiv klor och dessutom få inte lösningen vara för alkalisk om dess desinficerande/oxiderande verkan skall vara max. - klorin har mindre verkan ju starkare den är (men snabbt mer aggressiv på aluminium) och det är den verkan med stark akalitet som också gör den hållbar i lagring medans verkan är som bäst när utspädningen är så stor så att pH är något högre än 7 (under 7 bildas istället klorgas av sönderfallande underklorsyra och det är heller inte bra då det är underklorsyran som gör jobbet)
Användarvisningsbild
av Forumindex
#1569434
@wissel, Vad exakt heter inställningen "eftergång av ACn"? Kallas den likadant på V70(2011)?

wissel skrev: fre 30 apr 2021, 13:19 Har ett svagt minne av att "eftergång av ACn" för att torka ut inte är aktiverad som original, jag kollade på min dåvarande V70 2001 där det inte var aktiverat.
Aktiverade det med VIDA och hade efter detta aldrig problem med dålig lukt!!
Bara en tanke som dök upp.....:-)

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

De flesta XC90 är välutrustade. Det komm[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]