Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430880
Libbe skrev:Jaa det är många ggr man längtar tillbaka till Amazonen! :-D :-D :-D
Volvo är ju rätt duktiga på ta betalt! Så jag vågar inte ens gissa på en kostnad! Men en sak är säker..... DU har Sparat pengar iaf :-) :-)
Grattis :party: :party:
Jag vill minnas att vevhusventilationen var något enklare uppbyggd samt lättare att komma åt på B20:n.
Ja jag kan köpa mer verktyg och en verktygsvagn för att hålla ordning på dem för pengarna jag sparar på att meka själv, hade jag lämnat in den hade jag redan innan detta överskridit bilens värde i verkstadsräkningar.
#1430891
Tackar kul att vi kunde hjälpa dig och motivera dig våga göra detta jobb själv

Håller med dig helt otroligt hur man kan göra en så viktig service detalj så svår komma åt. Undras hur många såna här motorer som förstörts för detta inte gjort på grund av för svårt för många göra själv och blir abnormt dyrt göra det på verkstad.

Skulle man satt detta på ett annat sätt hade man kunnat gjort detta hur snabbt och enkelt som helst.

På tal om effekt. Magnetventilen tipsar jag om att byta för få full effekt sitter vid/på kanten av luftrenaren. Blir stor skillnad om den är dålig brukar vara en bra ide byta var 15.000 mil tycker jag.

Tycker sock själv med att min med går lite bättre efter rengöring av halvtäppt vevhusventilation. Kolla även slangarna som ligger under insuget ovan startmotorn har haft lite problem på min på sista tiden att dom vill plåsas isär när turbon laddar har löst det nu med slangklämmor men ska se om dom går köpa nya och byta ut dom känns inte bra längre.

På återsende i nya meckäventyr
#1430895
Andis skrev:Kolla även slangarna som ligger under insuget ovan startmotorn har haft lite problem på min på sista tiden att dom vill plåsas isär när turbon laddar har löst det nu med slangklämmor men ska se om dom går köpa nya och byta ut dom känns inte bra längre.

På återsende i nya meckäventyr
Jag glömde nämna att jag bytte dessa mot rejäla oljebeständiga gummislangar, den som är ansluten till grenröret sprack när jag tog bort den så jag köpte bränsleslang på Biltema med 8mm invändig diameter som passade mellan grenröret och backventilen, efter backventilen till T-korset var det nån dimension större som jag hade liggandes i garaget.
Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]