Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430478
144 skrev: tis 16 feb 2021, 22:12
Libbe skrev:Det som skiljer är Oljefållan!
Jaså bara den, vet du på vilket sätt den skulle vara bättre?

Jag testade med en plastpåse över oljepåfyllningshålet och det var varken vakuum eller övertryck.

Nu har jag iaf fått bort grenröret och rensat de små anslutningarna, plastslangen gick av men det är väl bara att ta en bit gummislang istället. Jag undrar bara hur en så tunn slang kan sätta hela vevhusventilationen ur spel?

Det känns iaf onödigt att byta allting, jag tvivlar på att det är stopp någonstans i själva oljefällan eller de grova slangarna/röret. Annars var skruvat ännu billigare såg jag nu: https://www.skruvat.se/Rep.sats-vevhusv ... 26922.aspx
Har du tagit bort oljefällan och inspekterat? När du ändå gjort jobbet med att ta bort insuget så känns det som ett dåligt beslut att tro något istället för att lägga en kvart extra på att se efter.
Användarvisningsbild
av 144
#1430514
Storfot skrev:Har du tagit bort oljefällan och inspekterat? När du ändå gjort jobbet med att ta bort insuget så känns det som ett dåligt beslut att tro något istället för att lägga en kvart extra på att se efter.
Nej, jag ska göra det i eftermiddag.
Användarvisningsbild
av 144
#1430624
Nu har jag börjat skruva ihop allt igen, banjobulten är rengjord och en gummislang monterad istället för plastslangen som gick av.
Jag tog bort oljefällan och den var inte alls koksad, bara lite vattenblandad olja så jag sköljde ur den med T-sprit.
Jag tror inte att den är bytt någon gång för den satt med den gamla typen av anslutning med två slangklämmor istället för en slangstump med metallrör runt.
Jag hittade ingen datumstämpel på oljefällan men jag antecknade artikelnumret: 8692211 -borde vara gamla modellen?
Användarvisningsbild
av 144
#1430633
Min nytillverkade slang med isoleringen runt:
slang.jpg
slang.jpg (46.64 KiB) Visad 507 gånger
Oljefällans nedre anslutning:
nedre.jpg
nedre.jpg (73.12 KiB) Visad 507 gånger
Anslutningen på sidan:
sidan.jpg
sidan.jpg (100.35 KiB) Visad 507 gånger
av Andis
#1430635
Kul att det gått så bra

Tog du bort hela insuget eller bara generatorn för komma åt?

Skönt att höra att oljefällan var helt ren. Har aldrig tagit bort den på min heller. Men byt olja var 1000 mil sen jag köpte den för 11 år sen. Då hade den gått 15 tmil nu snart 34 tmil.

Hur var ditt lilla rör mellan det du gjort ett nytt. Var det gamla igensatt?

Blev jätte fint ditt nya
av Andis
#1430648
Såg ditt tidigare inlägg tror som dig med. Att normalsevad bil blir det bara stopp i den lilla slangen. Hur gick det med den lilla plastanslutningen mot oljefällan. Min var av nu sist när jag rengjorde det. Satte minsta jag kunnde hitta i metall köpte den på jula. Är 4 mm invändigt och nu är det bra fart i vevhusventilation min var innan rengöringen sisst som du skrev varjen sug eller övertryck utan helt noll tryck.
Användarvisningsbild
av 144
#1430683
Andis skrev:Kul att det gått så bra

Tog du bort hela insuget eller bara generatorn för komma åt?

Skönt att höra att oljefällan var helt ren. Har aldrig tagit bort den på min heller. Men byt olja var 1000 mil sen jag köpte den för 11 år sen. Då hade den gått 15 tmil nu snart 34 tmil.

Hur var ditt lilla rör mellan det du gjort ett nytt. Var det gamla igensatt?

Blev jätte fint ditt nya
Jag tog bort insuget och termostathuset (för att få bort insuget) samt försökte få bort generatorn.
Det lilla plaströret som ansluter slangen med den böjda slangen på oljefällan var helt igensatt, jag fick borra igenom det.
Andis skrev:Såg ditt tidigare inlägg tror som dig med. Att normalsevad bil blir det bara stopp i den lilla slangen. Hur gick det med den lilla plastanslutningen mot oljefällan. Min var av nu sist när jag rengjorde det. Satte minsta jag kunnde hitta i metall köpte den på jula. Är 4 mm invändigt och nu är det bra fart i vevhusventilation min var innan rengöringen sisst som du skrev varjen sug eller övertryck utan helt noll tryck.
Det borde gå att ta en bit bromsrör och skarva med, är ju rätt dimension, eller skarvrör till spolarvätskeslang som Biltema säljer.
Användarvisningsbild
av 144
#1430836
Då var det färdigt, nu är det konstant vakuum i oljelocket. Körde en sväng och den kanske gick lite bättre men det är väl placebo isåfall, bytte även oljan och filtret.
Jag förstår fortfarande inte hur den lilla slangen kan sabba hela vevhusventilationen?

Å vilken skitbil det är att meka med, jag har inte råd att tänka på hur mycket det hade kostat att låta en verkstad göra jobbet. :x

Stort tack Andis och Libbe för alla tips, ni får en bonusbild på min mekplats:
mekplats.jpg
mekplats.jpg (122.1 KiB) Visad 461 gånger
Nej jag dricker inte Sofiero alkisbärs, när jag köper plattor på bolaget tar jag en extra kartong och sätter över som ett lock så det blir lättare att bära. :-)
Sen började garagetaket att läcka så jag fick plocka bort armaturerna, därför har jag en lös armatur hängandes i huven. :crying:

På återseende tills nästa gång nånting behöver åtgärdas på skitbilen, jag skulle ha behållit 144:an...

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]